Kada je Novosadski džez festival 1999. nastavio festivalsku džez tradiciju, ustanovljenu Danima džeza u Novom Sadu (1979–1988) koji su prva kulturna žrtva devastirajućih devedesetih, odgovaralo se samo na jedno pitanje: ko? Ko dolazi, ko svira, ko ga prati…
U trenutku kada sam u junu prihvatio ponudu da budem selector ovogodišnjeg festivala, jedino u šta sam bio siguran jeste da će pitanje ko zameniti pitanje zašto? I zato Big bend RTS, neprikosnoveni stožer džez života u Srbiji, i Stjepko Gut, regionalni (bar!) straight ahead trubački capo di tutti capi, otvaraju festival zbog vanrednog poduhvata: posvete Tedu Džounsu, najodgovornijoj osobi za uspešnu tranziciju svingom okovanih big bendova u sazvučju modernog džeza.

Potom, tu je i jedanaestočlani kombo Vladimira Ni­ kolova i Srđana Ivanovića koji od starta prate panegiričke reakcije kritike, isprovocirane neokentonovskom opsesijom orkestarskim bojama koje su uslovile nesvakidašnju postavku benda (tuba, French horna, harmonika, flauta…). Podatak da su i Nikolov i Ivanović naturalizovani Parižani, baš kao i još dvojica ovogodišnjih učesnika, Bojan Zulfikarpašić i Nenad Gajin, svedoči da je za balkanske džezere dvadeset i prvog veka City of light ono što je za yu slikare bio dvadesetog.

Nils Petter Molvaer u svom drugom dolasku u Novi Sad (prvi put juna 1988. u EBU Big Bandu) potpuno je posvećen katarzičnim zvučnim slikama, što će pokazati koncertno izvođenje tema s albuma Stitches rađenog u pandemijskim uslovima, ali sa neskrivenom porukom: nakon turbulentnih vremena, rane će zaceliti. Na festivalu će nastupiti i prošireni Jovan Maljoković Band (dva saksofona, dve trube) i Kamerni orkestar Roberta Lakatoša u novoj i, ne samo za ovdašnje prilike, neočekivanoj i intrigirajućoj aranžmanskoj viziji Ivana Ilića. Češki kontrabasista Josef Fečo ne samo da us­ pešno predvodi četvrtu generaciju Fečo klana, već pokazuje vitalnost Đangovog manouche zvuka, izvesno najpopularnijeg evropskog do prinosa istoriji džeza. Dvojica Novosađana, Aleksandar Uzelac i Vladimir Samardžić, obojica u odličnom društvu ‒ svaki sa svojim triom, nastupaju sa koncertnim premijerama novih albuma. I dok je Samardžiću ovo sedmi festivalski nastup, Uzelčevo učešće izaziva posebnu znatiželju prouzrokovanu „povratkom novosadskog džezerskog izgubljenog sina“ nakon sedmogodišnjeg boravka u Montrealu.

JazzXchange, dajdžestirani panevropski sekstet (Litvanija, Luksemburg, Srbija), predvođen koučem Bojanom Zulfikarpašićem, zajednički je projekat ovogodišnjih evropskih prestonica kulture. Na kraju, Čiko Frimen, još jedan od učesnika sa bogatom porodičnom tradicijom (otac i stričevi su harali Čikagom 40­ih i 50­ih prateći Parkera, Elridža i Gilespija), takođe je odavno batalio puko pokazivanje vrhunskog tehničko-stilskog umeća i potražio egzotičnije, slikovitije zvučne predele.

Vitomir Simurdić
Selektor festivala