N O V O S A D S K I...J A Z Z...F E S T I V A L
N O V I...S A D...J A Z Z...F E S T I V A L
2 4 - 2 7....n o v e m b a r...2 0 0 4. ... S R P S K O... N A R O D N O... P O Z O R I Š T E...-...N O V I...S A D
.
2..0..0..4.


Kulturni centar Novog Sada

subota, 27. novembar 2004.
SRPSKO NARODNO POZORIŠTE - VELIKA SALA
T A N I A...M A R I A...A N D...T H E...V I V A...B R A Z I L...Q U A R T E T
TANIA MARIA
Tania Maria - klavir, sintisazjer, vokal
Marc Bertaux - bas gitara
Umberto Pagnini - bubnjevi
Mestre Carneiro - udaraljke

http://www.taniamaria.net
http://tania.maria.free.fr

TANIA MARIA
TANIA MARIA
TANIA MARIA
TANIA MARIA
TANIA MARIA

Tania Maria
klavir, sintisazjer, vokal

Pijanista, pevačica, kompozitor, aranžer i lider, Tania Maria je rođena u Sao Luisu na severu Brazila, u srcu porodice koja se bavila muzikom amaterski ali sa pravim žarom. U stvari, mala devojčica brzo razvija osećaj za brazilski tempo i ritam. Počinje da svira klavir sa 7 godina a šest godina kasnije zatičemo je kao lidera benda koji dobija prvu nagradu na lokalnom takmičenju. Muzika je postala muza Tania Marie. Ona se trudi, uzalud, da se distancira od muzike, ali na kraju se prepušta ovom uupornom zovu i odlučuje da posveti svoj život muzici.
U početku, počela je sa nastupima u barovima i noćnim klubovima. Putuje po svetu, počevši od Pariza, gde snima razne albume što joj osigurava da je primete na svetskom nivou, i počinje saradnju sa Concord Recordsom. Ovo je veoma dobra saradnja pošto joj 'Piquant', njen prvi album snimljen pod njihovim znakom, donosi nagradu 'Golden Feather Award' koju daje Leonard Feather, čuveni jazz kritičar. U tom trenutku, njen uspeh je dostigao nivo na kojem ona više ne mora da se dokazuje. Ona širi svoj izuzetni talenat kao pijanista i jedinstveni vokalni solista na sva četiri kraja sveta. Učestvuje na najprestižnijim jazz festivalima gde svaki put dobija najlepšu od svih nagrada: divljenje publike. 1985. godine nominovana je za 'Najboljeg jazz vokalistu godine' na Grammy nagradi.

Tania Maria je lutajuća duša. Putujući izvan granica, ona postiže ujedinjenje dvaju Amerika; one južnjačkog toplog ritma, sambe i chorinha i one Amerike severnjačkih tonskih akcenata nostalgičnog jazza i bluesa. Ona se ne zadovoljava samo svirajući te različite zvukove, nego koristi njihove sličnosti i različitosti da bi stvorila jedinstveni zvuk koji je umilan uhu. Muzika u kojoj je njoj draga poruka sećanja; na ljude kao i na induvidue, na ljude, žene i decu. Sećanja načinjena od vapaja za slobodom, odbrane časti i očuvanja kulture, ali isto tako i nade i povraćenog dostojanstva. Što je najvažnije ona je ove ritmove očistila, odstranila elemente koji nisu neophodni da bi istakla suštinu, ono hitno i bitno.
Tania Maria je i jedna darežljiva duša. Prosvećenije i strasnije nego ranije, upravo je na izvoru ove njene inspiracije koja je uvek postojala, ono što nagoni Tania Mariu na povratak sa VIVA BRAZIL, albumom punim eksplozivne i velikodušne emocije koju primećujemo od prve numere, i kao velika fontana mladosti, navodnjava svaki naslov ovog albuma. Njeni brazilski muzičari dodaju jednu fantastičnu muzičku aromu.
Njen album TANIA MARIA LIVE AT THE BLUE NOTE izašao je u januaru 2002. u izdanju Concord Recordsa.
'Mislim da je muzika izbor pre svega. Mislim da je to bilo poput misije. Ja sam izabrala muziku, a muzika je izabrala mene da ovo raširim svugde.'
Prigrlivši najlirskije i najprivlačnije elemente jazza, popa, bluesa i brazilske muzike, živahni i treperavi glas Tanie Marie, brilijantno sviranje na klaviru i izuzetna izvedba su od nje načinili umetnicu rastuće međunarodne popularnosti.
Bez sumnje, prava suština Tanie Marie se najbolje oseća na živim nastupima.

Tania Maria, koja se rodila u Brazilu, bila je bend lider od svoje 13 godine, kada je njen bend profesionalnih muzičara, koji je organizovao njen otac, dobio prvu nagradu na lokalnom muzičkom takmičenju i počeo da svira na igrankama, u klubovima i na radiju. Njen otac, radnik-metalac i nadareni gitarista i pevač, ohrabrio je da uči klavir tako da može da učestvuje na njegovim jam sessionima vikendom, gde je upijala ritmove sambe, jazza, pop muzike i brazilskog chorina. Od tada, nikada nije svirala ni u jednoj drugoj grupi. Pošto je rano bila izložena umešnosti Oscara Petersona, Billa Evansa, Luiz Eca, Sare Vaughan, Anite O-Day, Toma Jobima i Miltona Nascimenta, razvila je svoju sopstvenu veličanstvenu sintezu onoga što je čula: živahni klavirski stil i vokali brzog jezika u aranžmanima koji spajaju brazilske ritmove i karipsku salsu sa improvizovanim izrazom koji je srce američkog jazza. Njena porodica je bila siromašna. Njene četiri sestre, koje su takođe imale muzičke inklinacije, sledile su majčino obazrivo upozorenje protiv stvaranja karijere u muzici te su sebi potražile karijere na poljima zubne medicine, psihologije, tehnike i advertajzinga. Tania Maria je provela dve godine studirajući pravo, udala se i zasnovala porodicu, ali sredinom '70-tih odgovorila je pozivu koji izgleda da je čekao na nju od rođenja. Ponovo se posvetila sviranju, preselivši se u Sao Paulo gde je pevala i studirala klavir.

Njen noćni život ubrzo je vodi u Pariz, koji je bio njena matična luka nekoliko godina, gde snima nekoliko albuma. Na koncertu u Australiji, njena veličanstvena muzička preciznost i slobodni duh privukli su pažnju američkog gitariste Charlija Byrda koji ju je preporučio Carlu Jeffersonu, koji je bio na čelu Concord recordsa. 'Čak i tada', priseća se Byrd, 'ona je davala svoj pečat muzici. Bio sam veoma impresioniran, prvi američki album Tania Marie, 'Piquant' dobio je 'Golden Feather Award', nagradu jazz kritičara Leonarda Feafhera.'
Iako 6 godina klasičnih studija leži ispod njene solidne pijanističke tehnike, veoma hvaljena vokalna veština Tanie Marie došla je prirodno, 'Ja sam Brazilka', kaže ona, 'i pevanje je najveća tradicija koju imamo!'. Poznata po svom uzavrelom scat pevanju, deklariše se ipak prvenstveno kao pijanistkinja. 'Sviram perkusiju na klaviru', ona objašnjava, radije nego da svira mirne poteze uz i niz skale. A ona često scatuje u jedinstvu ili harmoniji sa notama koje teku iz njenog dodira, uzdižući se iznad ograničenja reči. 'Prva osoba koju sam čula da to radi je bio brazilac, Sivuca, i on je to radio uz harmoniku, istu stvar koju George Benson radi uz gitaru. Tako sam pomislila, ako oni to mogu da rade uz harmoniku i gitaru zašto ja ne bih mogla uz klavir? Za mene je to na neki način tako lako, to je moj zaštitni znak. Nekako znate da je Tania Maria u blizini!'
'Postoji takva vrsta muzičara koja upotrebljava muziku da bi prezentovala reči, jer njihova poruka nije u muzici nego u rečima pesama. Ja mislim da nisam takva vrsta osobe. Kada radim svoje improvizacije, imam utisak da nešto govorim. Muzika me vodi u neki prostor i do određene poruke.'
'U današnje vreme što manje govoriš,više učiniš. Pomalo sam umorna od slušanja političara koji kažu, 'Čitaj mi sa usana!' Za mene je bolje da pevam boop-be-doo-boop-be-oo-boo, tada je teško pročitati nešto sa mojih usana!'

Ova izuzetna improvizatorka, koja živi u Njujorku od '80-tih, najbolje je znana po sojim vatrenim interpretacijama brazilske, Afro-latino, pop i jazz fusije, u stilu koji je jedinstveno njen. Tania je svirala na bukvalno svakom važnijem jazz festivalu na svetu i pojavljivala se u nebrojenim televizijskim i radio emisijama. Tania je snimila 19 albuma a 1985. godine bila nominovana za Grammy nagradu u kategoriji 'Najboljeg vokalnog jazz nastupa za žene'. 1995. godine Tania nastupa na prestižnim mestima kao što su The Blue Note i čuvenim festivalima kao što su Saratoga Jazz Festival, New Orleans Heritage Festival, itd... širom sveta. Kada odabere da nastupa uživo, svi, uključujući Taniu Mariu, doživljavaju radosnu proslavu 'boja naroda, mnogih različitih zvukova naroda'. Ona nam kaže: 'kada sviram, imam mogućnost da budem 80% više na strani sreće. Ostalih 20%, to je na publici da doda!'.


CD - Europe
CD - No Comment
CD - Come With Me
CD - Piquant

CD - Viva Brazil
CD - Viva Maria
CD - Taurus
CD - The Best Of
 
NOVOSADSKI JAZZ FESTIVAL 2004.
KULTURNI CENTAR NOVOG SADA