| Pijanista, pevačica, kompozitor, aranžer
i lider, Tania Maria je rođena u Sao Luisu na severu Brazila, u srcu porodice
koja se bavila muzikom amaterski ali sa pravim žarom. U stvari, mala devojčica
brzo razvija osećaj za brazilski tempo i ritam. Počinje da svira klavir sa 7 godina
a šest godina kasnije zatičemo je kao lidera benda koji dobija prvu nagradu na
lokalnom takmičenju. Muzika je postala muza Tania Marie. Ona se trudi, uzalud,
da se distancira od muzike, ali na kraju se prepušta ovom uupornom zovu i odlučuje
da posveti svoj život muzici. U početku, počela je sa nastupima u barovima
i noćnim klubovima. Putuje po svetu, počevši od Pariza, gde snima razne albume
što joj osigurava da je primete na svetskom nivou, i počinje saradnju sa Concord
Recordsom. Ovo je veoma dobra saradnja pošto joj 'Piquant', njen prvi album snimljen
pod njihovim znakom, donosi nagradu 'Golden Feather Award' koju daje Leonard Feather,
čuveni jazz kritičar. U tom trenutku, njen uspeh je dostigao nivo na kojem ona
više ne mora da se dokazuje. Ona širi svoj izuzetni talenat kao pijanista i jedinstveni
vokalni solista na sva četiri kraja sveta. Učestvuje na najprestižnijim jazz festivalima
gde svaki put dobija najlepšu od svih nagrada: divljenje publike. 1985. godine
nominovana je za 'Najboljeg jazz vokalistu godine' na Grammy nagradi. Tania
Maria je lutajuća duša. Putujući izvan granica, ona postiže ujedinjenje dvaju
Amerika; one južnjačkog toplog ritma, sambe i chorinha i one Amerike severnjačkih
tonskih akcenata nostalgičnog jazza i bluesa. Ona se ne zadovoljava samo svirajući
te različite zvukove, nego koristi njihove sličnosti i različitosti da bi stvorila
jedinstveni zvuk koji je umilan uhu. Muzika u kojoj je njoj draga poruka sećanja;
na ljude kao i na induvidue, na ljude, žene i decu. Sećanja načinjena od vapaja
za slobodom, odbrane časti i očuvanja kulture, ali isto tako i nade i povraćenog
dostojanstva. Što je najvažnije ona je ove ritmove očistila, odstranila elemente
koji nisu neophodni da bi istakla suštinu, ono hitno i bitno. Tania Maria je
i jedna darežljiva duša. Prosvećenije i strasnije nego ranije, upravo je na izvoru
ove njene inspiracije koja je uvek postojala, ono što nagoni Tania Mariu na povratak
sa VIVA BRAZIL, albumom punim eksplozivne i velikodušne emocije koju primećujemo
od prve numere, i kao velika fontana mladosti, navodnjava svaki naslov ovog albuma.
Njeni brazilski muzičari dodaju jednu fantastičnu muzičku aromu. Njen album
TANIA MARIA LIVE AT THE BLUE NOTE izašao je u januaru 2002. u izdanju Concord
Recordsa. 'Mislim da je muzika izbor pre svega. Mislim da je to bilo poput
misije. Ja sam izabrala muziku, a muzika je izabrala mene da ovo raširim svugde.' Prigrlivši
najlirskije i najprivlačnije elemente jazza, popa, bluesa i brazilske muzike,
živahni i treperavi glas Tanie Marie, brilijantno sviranje na klaviru i izuzetna
izvedba su od nje načinili umetnicu rastuće međunarodne popularnosti. Bez sumnje,
prava suština Tanie Marie se najbolje oseća na živim nastupima. Tania
Maria, koja se rodila u Brazilu, bila je bend lider od svoje 13 godine, kada je
njen bend profesionalnih muzičara, koji je organizovao njen otac, dobio prvu nagradu
na lokalnom muzičkom takmičenju i počeo da svira na igrankama, u klubovima i na
radiju. Njen otac, radnik-metalac i nadareni gitarista i pevač, ohrabrio je da
uči klavir tako da može da učestvuje na njegovim jam sessionima vikendom, gde
je upijala ritmove sambe, jazza, pop muzike i brazilskog chorina. Od tada, nikada
nije svirala ni u jednoj drugoj grupi. Pošto je rano bila izložena umešnosti Oscara
Petersona, Billa Evansa, Luiz Eca, Sare Vaughan, Anite O-Day, Toma Jobima i Miltona
Nascimenta, razvila je svoju sopstvenu veličanstvenu sintezu onoga što je čula:
živahni klavirski stil i vokali brzog jezika u aranžmanima koji spajaju brazilske
ritmove i karipsku salsu sa improvizovanim izrazom koji je srce američkog jazza.
Njena porodica je bila siromašna. Njene četiri sestre, koje su takođe imale muzičke
inklinacije, sledile su majčino obazrivo upozorenje protiv stvaranja karijere
u muzici te su sebi potražile karijere na poljima zubne medicine, psihologije,
tehnike i advertajzinga. Tania Maria je provela dve godine studirajući pravo,
udala se i zasnovala porodicu, ali sredinom '70-tih odgovorila je pozivu koji
izgleda da je čekao na nju od rođenja. Ponovo se posvetila sviranju, preselivši
se u Sao Paulo gde je pevala i studirala klavir. Njen
noćni život ubrzo je vodi u Pariz, koji je bio njena matična luka nekoliko godina,
gde snima nekoliko albuma. Na koncertu u Australiji, njena veličanstvena muzička
preciznost i slobodni duh privukli su pažnju američkog gitariste Charlija Byrda
koji ju je preporučio Carlu Jeffersonu, koji je bio na čelu Concord recordsa.
'Čak i tada', priseća se Byrd, 'ona je davala svoj pečat muzici. Bio sam veoma
impresioniran, prvi američki album Tania Marie, 'Piquant' dobio je 'Golden Feather
Award', nagradu jazz kritičara Leonarda Feafhera.' Iako 6 godina klasičnih
studija leži ispod njene solidne pijanističke tehnike, veoma hvaljena vokalna
veština Tanie Marie došla je prirodno, 'Ja sam Brazilka', kaže ona, 'i pevanje
je najveća tradicija koju imamo!'. Poznata po svom uzavrelom scat pevanju, deklariše
se ipak prvenstveno kao pijanistkinja. 'Sviram perkusiju na klaviru', ona objašnjava,
radije nego da svira mirne poteze uz i niz skale. A ona često scatuje u jedinstvu
ili harmoniji sa notama koje teku iz njenog dodira, uzdižući se iznad ograničenja
reči. 'Prva osoba koju sam čula da to radi je bio brazilac, Sivuca, i on je to
radio uz harmoniku, istu stvar koju George Benson radi uz gitaru. Tako sam pomislila,
ako oni to mogu da rade uz harmoniku i gitaru zašto ja ne bih mogla uz klavir?
Za mene je to na neki način tako lako, to je moj zaštitni znak. Nekako znate da
je Tania Maria u blizini!' 'Postoji takva vrsta muzičara koja upotrebljava
muziku da bi prezentovala reči, jer njihova poruka nije u muzici nego u rečima
pesama. Ja mislim da nisam takva vrsta osobe. Kada radim svoje improvizacije,
imam utisak da nešto govorim. Muzika me vodi u neki prostor i do određene poruke.' 'U
današnje vreme što manje govoriš,više učiniš. Pomalo sam umorna od slušanja političara
koji kažu, 'Čitaj mi sa usana!' Za mene je bolje da pevam boop-be-doo-boop-be-oo-boo,
tada je teško pročitati nešto sa mojih usana!' Ova
izuzetna improvizatorka, koja živi u Njujorku od '80-tih, najbolje je znana po
sojim vatrenim interpretacijama brazilske, Afro-latino, pop i jazz fusije, u stilu
koji je jedinstveno njen. Tania je svirala na bukvalno svakom važnijem jazz festivalu
na svetu i pojavljivala se u nebrojenim televizijskim i radio emisijama. Tania
je snimila 19 albuma a 1985. godine bila nominovana za Grammy nagradu u kategoriji
'Najboljeg vokalnog jazz nastupa za žene'. 1995. godine Tania nastupa na prestižnim
mestima kao što su The Blue Note i čuvenim festivalima kao što su Saratoga Jazz
Festival, New Orleans Heritage Festival, itd... širom sveta. Kada odabere da nastupa
uživo, svi, uključujući Taniu Mariu, doživljavaju radosnu proslavu 'boja naroda,
mnogih različitih zvukova naroda'. Ona nam kaže: 'kada sviram, imam mogućnost
da budem 80% više na strani sreće. Ostalih 20%, to je na publici da doda!'.
| | | | CD
- Europe | CD - No Comment | CD
- Come With Me | CD - Piquant |
| | | | CD
- Viva Brazil | CD - Viva Maria | CD
- Taurus | CD - The Best Of |
| |