| Svirajući i bjugl i trubu, Stephane Belmondo
se pojavio kao potpuno jedinstven muzičar i odmah zatim je postao jedan od najtraženijih
instrumetalista svoje generacije. On je poeta sinkopiranih pasaža, kolos fraziranja,
i eksplozivno lakonski virtuozo koji koristi tišinu na retko vešt način. On je
bezpogovorno jedan od izuzetnih talenata modernog jazza u Francuskoj danas. U
domu Belmondovih je uvek bilo muzike. U malom selu Soulies-Toucas, u podnožju
brda Var, Yvan, otac ova dva šampiona francuskog jazza, bivši saksofonista i direktor
lokalne muzičke škole, ulio je njegovim budućim enfants terribles osećaj za uspeh
i samodisciplinu, i dao im je da okuse sve forme muzike. Počevši na harmonici,
Stephane odabire trubu sa skoro 6 godina. Uči i kornet na Muzičkom konzervatorijumu
Aix-en-Provence, pre nego što je primljen na Marsejski konzervatorijum na klasu
za trubu. Do 1986. godine Stephane Belmondo je već dobio prvu nagradu za trubu
u Marseju, i za njega je došlo vreme da se otisne u stvarni svet živog jazza.
Morao je da ode u 'gore' u Pariz. Tamo ukršta puteve sa pijanistom Reneom Urtregerom,
i sarađuje sa Albijem Cullazom i Michelom Graillerom. Ubrzo po dolasku u prestonicu,
pridružio se big bendu Laurenta Cugnija 'Lumiere'. Cugny je bio ubedio aranžera
Geila Evansa da dođe u Francusku i radi na repertoaru orkestra. Ova saradnja je
rezultirala izdanjem dva albuma i jako emotivnom evropskom turnejom. Jedne noći
1987. godine, Stephane je svirao u Palasu - klubu koi je od tada ugašen - kada
ga je čuo Chet Baker i pozvao mladog muzičara da mu se pridruži na koncertu sledeće
večeri u New Morningu. Na bini, Chet je predstavio Stephana publici kao evropskog
trubača te generacije koji naviše obećava. Njih dvojica su vodili mnoge duge razgovore
i svirali noćima zajedno; kao rezultat toga Stephane je postao uveren da je jazz
njegova budućnost. 1992. godine, na petogodišnjici Bakerove smrti, Stephane je
izveo brojne teme vezane za uspomene na ovog trubača; pridružili su mu se i Jean-Louis
Rassinfosse i Phillippe Catherine, dvoje bivših partnera Cheta Bakera. U periodu
od tri godine, od 1987. do 1990., Stephane je svirao u grupama koje su bile krvotok
pariskih jazz klubova, kao što su quartet Kirka Lightsija i quintet Pierra Boussagueta.
Saradnja sa Boussaguetom vodi do izdavanja albuma koji je Stephanu dao šansu da
snima sa jednim od njegovih idola, američkim trubačem Tomom Harrellom. Stephane
nakratko svira u grupi 'Abuse' PierreJaeana Gauchera, a onda postaje jedan od
omiljenih muzičara Michela Legranda. Ovaj kompozitor ga je uzeo za svoj big bend
i dovodio ga redovno u studio radi snimanja. Tako dobija šansu da nastupa širom
sveta, putujući čak do Japana. Istovremeno, Stephane je postao glavna potpora
u big bendu koji je osnovao njegov brat, Lionel, sa saksofonistom Fransoa Thebergeom,
i takođe svira u 'Big One' Jean-Michel Pilca, formaciji od trinaest muzičara koja
je ostvarila uticaj uprkos kratkoći postojanja. Posle formiranja quinteta sa bratom,
Lionelom, i njihovog zajedničkog projekta sa Dee Dee Bridgewater, 1995. Stephane
odlučuje da ode da živi u Meki jazza, Njujorku. Toshiko Akiyoshi, Al Foster, Mark
Turner i David Kikoski su samo neki od mnogih već ili uskoro poznatih imena sa
kojima je svirao u to vreme. Njegov quartet je usađen u produkciji legendarne
Blue Note kuće. Takođe se ponovo pridružuje Bridgewaterovoj na američkoj turneji,
nastupajući na Newport festivalu i u njujorškom legendarnom Carnegie Hallu. Između
1997. i 1999., Stephanova karijera je bila raspolućena između Amerike i Evrope.
U Njujorku snima sa pijanistom Donaldom Brownom dok u Prizu zajedno sa svojim
bratom sarađuje na ekspeimentalnim projektima pionira električne muzike DJa Frederica
Galliana. Treći album Belmondo quinteta 'Infinity' (Shai), izdat 1999. godine
svedoči da je ovaj projekat još uvek živ. Stephane se vraćau Pariz da ostane,
gde svira sa sa grupama pod vođstvom Andrea Cecarellija, basiste Jean-Marc Jafeta,
kao i pijaniste Andija Emlera, sa Frankom Ammsellem i Antonio Faraom, a formira
i brilijantni duo sa gitaristom Sylvian Lucom. Njihov album 'Ameskeri' je dobio
univerzalno priznanje a prestižni majstor za instrumente Henri Selmer ga poziva
da učestvuje u pravljenju serije novih modela bjugla i trube koji se na tržištu
pojavljuju pod imenom 'Concept'. Takođe je i predavač u školi za profesionalne
muzičare IACP, koju je ranije vodio njegov brat. Pošto je bio jedan od glavnih
soliasta u grupi koju je Fransoa Theberge sakupio oko Lee Konitza u čast njegove
muzike, Stephane se pridružuje novom ansamblu ovog kanadskog saksofoniste čija
se muzika može čuti na albumu 'Elenar' (Efendi). 2003. godine veličanstveno svira
na 'Hymne au Soleil', muzičkom programu kompozitora kao što su Lili Boulanger
i Maurice Durufle u aranžmanu Lionela Belmonda za ansambl od čak jedanaest muzičara
gde jazz muzičari stoje rame uz rame sa instrumentalistima iz glavnih klasičnih
orkestara. Danas radi na projektu zasnovanom na pesmama Stivija Wondera. 'Jazz
duša malog Stivija Wondera' je bio naslov Wonderovog drugog albuma za Motown i
to uglavnom sažima filozofiju koja se krije iza ovog projekta. Lionel je naravno
priskočio da pomogne u pripremi ovog projekta. | |
| Pod velikim uticajem oca, bivšeg saksofoniste
i pedagoga, Lionel rano pokazuje svoju ljubav prema jazzu. I tako 1979. godine,
za vreme služenja vojnog roka u Vazduhoplovnim snagama, formira big bend, a 1982.
sa 18 godina, postaje direktor Centralnovarske muzičke škole. 1985. godine uz
očevu pomoć formira regionalni big bend za okrug Vara, a 1986. organizuje prvi
Hyeres jazz festival na francuskoj rivijeri. Kada se njegov brat Stephane preselio
u Pariz, Lionelova putovanja u prestonicu su postala češća. Redovno nastupa u
velikom broju klubova a pridružuje se bratu u Boussaguetovoj grupi, quintetu u
kojem svira i Jacky Terrasson. 1990. godine, sledeći primer svog mlađeg brata,
Lionel odlučuje da se preseli u Pariz gde nastupa i snima muziku za film sa kompozitorom
Michelom Legrandom i njegovim big bendom. Sledeće godine svira sa bretonskim trubačem
Ericom Le Lanom u njegovom quintetu. Bend održava uspešnu turneju po inostranstvu,
posebno u Africi. Onda, iznenada, 1992. godine, Lionel formira Belmondo Big Band
sa saksofonistom Fransoa Thebergeom. Takođe svira u 'Big One' Jean-Michel Pilca
i quintetu bubnjara Simona Gouberta, u čijem sastavu svira i njegov brat Stephane.
1993. godine braće zajednički formiraju sopstveni quintet a Lionel odlučuje da
se posveti samo ovom projektu. Belmondo Quintet snima svoj debi album iste godine
a na disku Lionel svira sopran saksofon, instrument koji je tek nedavno uzeo da
svira. Učestvuje na Ramatuelle festivalu tog leta, pored tri majstora tenor saksofona:
Johnnija Griffina, Guya Laffita i Lewa Tabackina. Sledeće godine Lionel i Stephane
se pridružuju grupi Dee Dee Bridgewater. Pevačica je tada radila na tribjut albumu
u čast jednog od osnivača hard bopa, legendarnog pijaniste Horasa Silvera, i tako
braća dobijaju priliku da rade u studiju uz jednog od svojih idola. Pijanista
je bio prijatno iznenađen susretom sa braćom. U međuvremenu Belmondo Quintet je
snimio drugi album, 'For All Friends', u izdanju danske kuće Challenge. Krajem
1994. godine Nacionalna jazz akademija im dodeljuje Django Reinhardt nagradu za
francuskog muzičara godine. Ovu nagradu su s pravom i zaslužili. Posle dvanaestomesečnog
gostovanja u inostranstvu sa Dee Dee Bridgewater, što im pruža priliku da nastupaju
na Newport festivalu i u Njujorškom Carnegie hallu, Lionel Belmondo odlučuje da
se vrati podučavanju i prihvata mesto predavača na Nadia i Lili Boulanger konzervatorijumu
u Parizu. 1996. godine u saradnji sa svojim prijateljem Fransoa Thebergeom, piše
aranžmane za duvače i gudače za tribjut muzici Billa Evansa. 1997. godine, Lionel
postaje pedagog na IACP, muzičkoj školi za buduće profesionalne muzičare čija
je izabrana specijalnost jazz. On revidira metode nastave ove škole i restrukturira
nastavno osoblje. Njegovo iskustvo i pecizno muzičko znanje, zajedno sa njegovim
neumornim učešćem i zalaganjem načinilo je čuda u školi, koja je, za samo nekoliko
godina, doprinela dajući generaciju mladih jazzera sa čvrstim osnovama koje su
im potrebne na putu da postanu profesionalni muzičari. Mnogi su otvoreno izrazili
svoju zahvalnost i priznanje, posebno članovi Vintage orkestra. Pored bavljenja
pedagoškom radom, Lionel Belmondo formira grupu Sax Generation, ansambl 12 saksofona
koji je potpuno različit od bilo čega u istoriji jazza, svira sa septetom trubača
Jean-Loup Longnona, i učestvuje u aranžiranju za Christophe Dal Sasso big band,
sa kojim se pojavljuje na Marciac festivalu. 2001. izlazi veličanstveni četvrti
album (sniman uživo u Bordou) Belmondo Brothers quinteta kao dokaz da je ovaj
projekat još uvek aktuelan. Ono što više iznenađuje je saradnja braće Belmondo
sa francuskim pionirom električne muzike DJ Fredericom. Konačno, kao figura vredna
poštovanja u muzičkom svetu, Lionel Belmondo je pozvan da učestvuje u rezvoju
nove linije saksofona sa Henrijem Selmerom (lansirana u martu 2000. pod imenom
'Reference'). Na kraju školske godine 2003., Lionel odlučuje da napusti podučavanje
da bi se posvetio nekim novim poduhvatima. Dok quintet nastavlja da zauzima značajno
mesto u njegovoj karijeri, trenutno je fokus njegove pažnje usmeren na pisanje
i aranžiranje. Kao izvršni producent 'Hymne au Soleil', Lionel nastavlja da pasionirano
istražuje francusku muziku XIX i XX veka. Ovaj neumorni aktivista jazza koji je
konačno pomalo ostario, trenutno je aktivno angažovan na razvoju B-Flat recordinga,
izdavačke muzičke kuće koju je osnovao sa svojim bratom. Lionel ima nezajažljiv
apetit za muziku i ukjlučuje se u mnoge ambiciozne projekte sa velikim entuzijazmom
i odlučnošću. Bilo da je zauzet Belmondo Quartetom, bilo da podstiče svoje đake
ili priprema novo izdanje u okviru svoje kuće, odaje utisak čoveka koji je više
nego sraćan posvećujući se služenju svojoj muzi: muzici. | |