|
|
Richard Bona - bas
Taylor Haskins - truba
Etienne Stadwijk - klavijature
Ernesto Simpson - bubnjevi
Samuel Torres - udaraljke
John Caban - gitara
|
|
|
Richard Bona priznat je kao jedan od pet planetarnih otkrovenja protekle dekade. Ovaj potpuni umetnik, apsolutni majstor svoga umeća, i melodičar retke elegancije i senzualnosti, je i pevač koji može da vas takne u srce, a pripada i onom ekskluzivnom klubu, ‘najboljih basista sveta’.
Proteklih petnaest godina, Richard Bona, kojem su nadenuli nadimak ‘afrički Sting’, pokazivao je svoj osmeh, humor, mir i prijatnost gde god je putovao. Njegova prva dva albuma otkrila su jednog čudesnog pripovedača, iznenađujućeg muzičara i opčinjavajućeg vokalistu. Njegov jedinstveni stil smešten je na razmeđi gomile uticaja – jazz bossa nova, pop muzika, afro-beat, tradicionalne pesme i funk.
Munia, naslov njegovog trećeg CD-a, zapravo znači “priča” na jeziku Douala (deo Bantu grupe, jedan od 220 dijalekata koji se govore u Kamerunu). Tu se mogu naći i suzdržane emocije, uznemirujući šarm, blaga magija, oštri, zaslepljujući blesci na programu ovog elegantnog ‘mešanca’ ‘crossbred’ od albuma čije izdavanje se očekuje 30. septembra, posle čega je planirana evropska turneja u okviru koje će se naći i koncert u La Cigale u Parizu, 5.novembra.
Unuk slavnog perkusioniste i pevača, Richard Bona je rođen 1967. godine u Minti, selu u centralnom delu Kameruna koje se nalazi na visoravni Adamaoua, između niskog žbunja i savane i devičanske šume. Njegova muzika, takođe, može se uporediti sa bojama, cvrkutom i obiljem hiljada vrsta ptica koje naseljavaju taj kraj. Muzika je bila njegova životna sredina od dana kada je prvi put pustio glas. Njegova majka i četiri sestre pevale su u lokalnoj crkvi svake nedelje, a mali dečak im se pridružio na podijumu kada je imao pet godina. Zvuci, harmonija i pesma, bili su Richardova istinska strast. Dečak je bio izuzetno ingeniozan, te ne samo da je pravio trščane frule za sebe nego je napravio i veliki balafon, drvene udaraljke i sopstvenu gitaru od 12 žica. A to sve je uradio sa onim što je mogao naći, kao i sva druga deca u siromašnim zemljama. Bona se sa osmehom priseća: ‘visio sam u okolini radionica gde su popravljali bicikle, i čim bi momci okrenuli leđa strpao bih kablove za kočnice u džep za moj prototip.’ Vežbao bi osam do dvanaest sati dnevno, a isto tako se pojavljivao kao pevač i multi-instrumentalista u čitavom dijapazonu religioznih ceremonija, od venčanja i krštenja do privatnih i javnih proslava. Jedan važan detalj: Richard je imao veoma neobičan talenat –da bi naučio da svira neki instrument, samo je trebalo da posmatra uporno nekoga ko svira.
Imao je jedanaest godina kada je otišao u Doualu sa svojim ocem; u morsku luku koja se raširila u drugi najveći grad u zemlji, od skoro dva miliona stanovnika. Nije časio ni časa u nalaženju svog prvog posla: gitariste jedne plesne trupe. Bona se priseća, “U to vreme, u Zapadnoj Africi, gitara je bila instrument u modi, nije vam bilo spasa bez nje.” Francuz, vlasnik lokalnog kluba dao mu je 1980. zadatak da napravi malu grupu inspirisanu jazzom (nagnutu soul-jazzu i jazz-rocku), i bila mu je poverena kolekcija od nekih pet stotina vinilskih ploča kako bi mogao da “upije koliko može.” Tako je Richard otkrio jazz, slobodu, kompleksnost i virtuoznost muzike koju su izmislili potomci njegovih predaka. “Tako sam se susreo sa albumom Jaco Pastoriusa, njegovim prvim, onim pod njegovim imenom, [Jaco Pastorius, Columbia, 1976] i nikada se više nisam osvrnuo nazad. Kada sam počeo da ga slušam, na tranutak sam se zapitao da li sam promašio brzinu, pomislio sam da sam ga pustio na 45 obrtaja greškom, i čak sam i proverio. Pre Jacoa, nikada mi nije palo na pamet da sviram bas.”
Kada je imao 22 godine, 1989., ovaj mladi čovek je napustio Afriku i otišao u Pariz, gde je ubrzo izgradio solidnu reputaciju svirajući sa Didierom Lockwoodom, Marcom Fossetom i Andréom Ceccarellijem, i učestvujući u studijskim snimanjima sa uglednim muzičarima kao što su Manu Dibango, Salif Keita i Joe Zawinul (My People, 1992.).
Poput pevačice Angélique Kidjo (kojoj je takođe svirao kao pratnja), koja je otišla za Njujork da živi sa svojom porodicom, Richard je prešao okean 1995. i nastanio se na Menhetnu. Ubrzo se ponovo povezao sa Joom Zawinulom, i pozvan je da ga prati na svetskoj turneji.
Njegovo ime je počelo da cirkuliše među profesionalcima. Bona se seća života u Njujorku: “Njujork je grad jazza 120%. Čim se otvore vrata, morate da uskočite.” Pošto ga je u centru primetio tekstopisac Jake Holmes (jedan od starih saradnika Harrija Belafontea), nekoliko nedelja kasnije Richard je postavljen za Belafonteovog muzičkog direktora, basistu i aranžera. Usledila je “bajkovita” avantura koja je trajala osamnaest meseci sa ovim posebno simpatičnim likom koji je bio veliki prijatelj pokojnog Martina Luthera Kinga, juniora; istaknutog, iskrenog borca u borbi za građanska prava crnaca, i glavnu figuru u ‘hibridnoj’ ‘crossbred’ muzici pre njegovog vremena (već je bio počeo da meša soul i calypso, narodne i kreolske pesme, jazz i rumbu šezdesetih…).
Ubrzo potom, Bona je postao jedan od najtraženijih saradnika u muzici, radeći sa zavidnim nizom umetnika, kao što su Michael Brecker, Paul Simon, Chaka Khan, Tito Puente, Eddie Palmieri, Chucho Valdes, Mike Stern, Larry Coryell, Steve Gadd, Joni Mitchell, Harry Connick Jr., Herbie Hancock, Billy Cobham, Queen Latifah, Jacky Terrasson, Bobby McFerrin, Chick Corea, Zawinul (ponovo, kada je Bona pevao i svirao bas i udaraljke na njegovoj svetkoj turneji 98. i na CD-u Faces & Places), Pat Metheny i George Benson .
Po savetu Branforda Marsalisa, Richard je izabran da svira na prvom kompakt disku Franka McComba, pevača iz Buckshot Le Fonque (funky strana starijeg od braće Marsalis). Album je izašao pod Columbiom i nekoliko meseci kasnije, još uvek pod pokroviteljstvom Branforda, ova izdavačka kuća je pružila Richardu šansu da svoj prvi album kao vođa benda doda svojoj diskografiji.
Album Scenes From My Life je izašao 1998., uključujući takve velikane kao što su Michael Brecker, Omar Hakim and Jean-Michel Pilc (između ostalih). Mogli bi se pomenuti neki komentari koji su pozdravili ovu ploču u to vreme: “Ne volimo da pokažemo da smo impresionirani poslednjim klincem pronađenim u Njujorku, Ali čak i najtvrdoglaviji menjaju mišljenje kada je taj klinac Richard Bona.” (Newsweek). “Jedno neočekivano remek-delo, krštenica umetnika koji radije peva nego da štrika konfekcijska odela najtalentovanijih basista njegove generacije.” (Gérald Arnaud u Jazzmanu). “Richard Bona je odličan pevač, a ne veliki basista koji uzgred peva. Pevač i kompozitor, Richard Bona je upravo napravio sjajnu ploču. Ploču ogoromne raznolikosti.” (Jackie Berroyer u Vibrations).
Bona promišlja: “Muzika se ne zaustavlja kod bas soloa,” kaže on, “demonstracija nije u skladu sa mojim temperamentom. U Francuskoj su ljudi za mene čuli pre svega kao pratnju. Ko bi me pustio da pevam? Činjenica je da sam ja bio pevač od svog detinjstva, ali ovde mi je data ta šansa.” Upakovane u svedene aranžmane i kradomice ponete njegovim upečatljivim glasom, ovih dvanaest pesama predstavljaju jednostavni i suptilni odraz samog Richarda.
Album Reverence (jesen 2001.), njegov drugi za Columbiu, bio je intimniji, i potvrdio je nade uložene u Scenes From My Life. Bio je to otmeni pozdrav upućen svetu, i bavio se problemima i ličnom srećom kao univerzalnim temama: vera, komunikacija među ljudskim bićima … Bolje od toga, ovaj mladi čovek je uputio pravi apel ljudima da žive život sporije, da od života uzmu sve što pruža.
Munia, Bonaov treći album i njegov debi album za Verve, ima više aspekata; to je plesno delo apsolutne svežine, i možda najeklektičniji, najuzbudljiviji album do danas. Munia prikazuje Bonaovo pevanje, komponovanje i aranžman, pored njegovog rada na basu i piccolo basu, akustičnoj i električnoj gitari, sintisajzeru, vocoderu, klavijaturama i udaraljkama. “U Njujorku, gde ja živim sa svojim sinom Leom, hranim se nebrojenim stvarima van moje sopstvene kulture.”
Album Munia, i njegovih jedanaest naslova u saradnji sa bubnjarem Nathanielom Townslijem, klavijaturistom Georgom Whittijem, pijanistom Georgom Colliganom i saksofonistom Aaronom Heickom, je najbolji prevod ovog stanja svesti, talasajući se od jednog žanra do drugog, a da ni u jednom trenutku ne zasmetaju onome ko sluša. Munia se takođe može pohvaliti pojavljivanjem nekoliko zapaženih gostiju: Salif Keita (vokal), Djely Moussa Conde (kora) i Bailo Ba (tradicionalne frule) na živahnom “Kalabancoro,”; Kenny Garrett na alt saksofonu a Vinnie Colaiuta za bubnjevima (veoma jazzerski “Painting A Wish”); ili virtuozna akustična gitara Romera Lubamboa na živahnom, veselom bossa nova “Bona Petit” (jedna od retkih kompozicija na kojima Bona peva na francuskom). Tu je i tropski rock (“Balemba na Bwemba”), dve izvanredne balade (“Dina Lam” i “Muto Bye Bye”), jedna brilijantna rumba (“Couscous”), i jedna fenomenalna fusion kompozicija (“Engingilaye”). Uzevši sve ovo zajedno, uz Richarda Bona, opet smo dobili album koji je čisto čudo. Zaista nema šta da se doda.
Dovoljno je samo jednom odslušati uvodne taktove naslovne numere sa njegovog poslednjeg albuma, samo na pola uveta, i već ste navučeni. Glas je tako čist i prefinjen da deluje kao da se pojavljuje iz etra, njegovi rakošni aranžmani protkani su veštim poliritmom. Ništa vam drugo ne treba da bi se uverili: Richard Bona je upravo napravio album iz svojih snova. ’Tiki’, kako je nazvan, je album nedvosmisleno usklađen sa estetikom i spiritualnošću njegova tri predhodnika, ipak on snažno iskazuje jednu novu zrelost. Svojim novim albumom, Richard Bona nam pruža punu dimenziju svog izuzetnog talenta u jednom naoko paradoksalnom, dvostrukom pokretu – takvom koji kombinuje introspektivnu jasnoću sa obnovljenim osećajem otvorenosti ka beskonačno mnogostrukoj prirodi našeg sveta danas - a to čini sa jednostavnošću sredstava i očiglednošću izraza koji su karakteristični za remekdela. Upravo je ova izuzetna skupina raznolikih, raznorodnih uticaja, ovaj roj istovremenih identiteta to što Richard Bona uspeva danas da izrazi na tako majstorski način u svojoj muzici a da pri tom ne žrtvuje ni tračak svog stila zarad na neki način baroknog preimućstva. Baš naprotiv: nikada do sada njegova izuzetna virtuoznost nije delovala tako kontrolisano, tako kanalisana u jednu jedinstvenu muzikalnost, nikada ranije njegov talenat kao melodičara nije bio otelovljen na tako očigledan način, tako spontano, i nikada njegovi aranžmani nisu bili tako nepretrpani, a da pri tom ne gube ništa od svoga bogatstva i senzualnosti. ’Tiki’, bez senke sumnje, predstavlja album sazrevanja Richarda Bona.
DISKOGRAFIJA |
|
|
|
|
|
|
Scenes From My Life, 1998 |
Kaze Ga Kureta Melody, 2000 |
Reverence, 2001 |
Munia (The Tale), 2003 |
Toto Bona Lokua, 2005 |
Tiki, 2006 |
|
Taylor Haskins
truba |
|
|
|
Taylor Haskins brzo postaje jedan od najsvestranijih talenata u muzici, uranjajući naglavačke u sve od sviranja sa jazz ansamblima svetske klase, ansamblima nove muzike i bendova eksperimentalnog rocka svedenog na osnovnu meru pa sve do komponovanja i produkcije autorske muzike za film, televiziju, umetničke instalacije, i za njegovu grupu Taylor Haskins Experiment. Taylor je 2002. godine izdao debi album pod nalovom "Wake Up Call" pod izdavačkom kućom iz Barselone Fresh Sound/New Talent. AllAboutJazz.com nazvao ga je jednim "impresivnim debijem, u kojem su odbačene tradicionalne forme i otkrivena lepota novih." Nedavno je Taylor izdao svoj drugi CD za kuću Fresh Sound, pod nazivom "Metaview”.
Taylor je odrastao u tihim šumama Nju Hempšira, gde je započeo svoj muzički život kada je ima oko 4 godine tako što je na porodničnom klaviru prebirao teme sa televizije i iz filmova po sluhu. Formalne časove klavira počeo je da uzima sa 5 godina, a sa 10 Taylor je počeo da svira trubu u školskom bendu. Pokazalo se da mu ovaj instrument prirodno leži i trebalo je da uzme samo nekoliko privatnih časova da bi posle srednje škole zaslužio punu stipendiju za osnovne i postdiplomske studije muzike. Studirao je klasičnu trubu kod Dr. Roberta Stiblera na Univerzitetu Nju Hempšira (diplomirao, 1994.), a 1994. Taylor se seli u Njujork da studira kod trubačke legende Lewa Soloffova na Muzičkoj školi Menhetn (magistrirao, 1996.). 1997. godine je bio polufinalista prestižnog međunarodnog takmičenja jazz trube Thelonious Monk.
Trenutno Taylor svira trubu sa dobitnicima Grammy™ nagrade, Dave Holland Big Bandom, nastupa redovno sa kamerunskim pevačem/basistom Richardom Bona, i dugogodišnji je član grupe Guillerma Kleina 'Los Guachos'. Pored toga, svirao je i snimao i sa imenima kao što su 'Big Bop Nouveau" Maynarda Fergusona, Andrew Rathbun, Luciana Souza, Orkestar Maria Schneidera, Clark Terry, Village Vanguard Orkestar, ‘Large’ Petera Herborna, 'Frank Zappa Big Band' Eda Palerma, TILT Brass Ensemble, Bjorkestra, Joey Sellars Jazz Aggregation, Rosemary Clooney, Orkestar Artija Shawa i Pablo Ablanedo Octet između ostalih.
Pored sviranja trube i komponovanja muzike za svoje projekte, Taylor se pokazao i kao mnogostran kompozitor za razne medije, koristeći tehnologiju u kombinaciji sa tradicionalnim metodama komponovanja. Komponovao je i bio zaslužan za produkciju muzike za preko 50 TV reklama nacionalnog ranga za klijente kao što su Diet Coke, Diet Pepsi, Target, AT&T, Buick, MasterCard, Bounty, LL Bean, Canon i druge. Kreirao je muziku i zvučni dizajn za mreže USA Networks kao i WE Network. Taylor je takođe priložio svoju autorsku muziku za filmove poput "Arlington Road” (1999.), "Waking the Dead” (2000.), "No Maps For These Territories” (2000.), "The Mothman Prophecies" (2001.), "The Rules of Attraction" (2003.), i najnovije "Sorry, Haters" (2006.). Taylor je pisao muziku za mnoge nezavisne kratke filmove, uključujući i nagrađivanu komediju "Spot", za koju je napisao i scenario. Pored ovog mnoštva muzičkih aktivnosti, Taylor je bio i Kreativni supervisor za muzičku produkcijsku kuću 'Face the Music' iz Los Anđelesa, i nekoliko godina komponovao muziku i razvio muzički softver za 'tomandandy' iz Njujorka. |
|
Etienne Stadwijk
klavijature |
|
|
|
je klavijaturista, producent i aranžer iz Surinama, u Južnoj Americi. Trenutno je nastanjen u Njujorku, SAD, gde je i studirao na Berklee Koledžu za muziku sa diplomom iz aranžmana.
Svirao je na koncertima i snimao sa imenima kao što su jazz saksofonista Kenny Garrett, jazz flautista Herbie Mann, savremeni saksofonista Najee, bluz legenda Cornell Dupree, acid jazz grupama Groove Collective i Brooklyn Funk Essentials, Soul/R & B grupa Solo, latino pop grupa Barrio Boyz, gospel pevačica Ann Nesby, basista Richard Bona, Freddie Jackson, Ultra Nate, The Ojay's, na albumu Pieces of a Dream Richarda Bona, Berman Brothers, Evelyn 'Champagne' King.
Projekti nove muzike na kojima je učestvovao su novi CD Richarda Bona 'Scenes from my life' za Columbia Records i novi CD ‘Make them like it' sa Brooklyn Funk Essentialsima. |
|
Ernesto Simpson
bubnjevi |
|
|
|
Za Ernesta Simpsona, rođenog u Camaguey (Kuba), muzika je predstavljala sve prožimajuće prisustvo u njegovom odrastanju. Ernestov otac je bio cenjeni trubač i vođa benda, a majčina ljubav prema muzici u njemu je probudila podstrek da započne studije muzike na Konzervatorijumu u Camaguey i da ode dalje u Nacionalnu školu instruktora umetnosti u Havani gde je i stekao diplomu. Ernesto Simpson započeo je svoju muzičku karijeru kao mlad prvo svirajući sa ocem na svirkama njegovog benda.
Izloženost raznoraznim stilovima i ritmovima, kombinovanim sa afričkim, afro-kubanskim i latino američkim stilovima omogućila mu je da razvije snažan i inovativan koncept koji se savršeno uklapa u novu ‘zbirnu’ ‘collective’ muziku.
Njegova muzička sofisticiranost može se meriti samo sa njegovom sposobnošću da održava svoje sviranje na konstantno veoma visokom nivou uz svežinu i jedinstveni ukus. Poznat je po svojoj žestokoj posvećenosti tome da solisti koji s njim sviraju moraju da iscrpe sve svoje moći da bi mogli da drže korak sa njim.
Ernesto nastupa na velikom broju scena od jazza do R&B, latino, etno i tako dalje. Zbog svoje posvećenosti tome da briljira, on neprekidno razvija nove ideje dok tehnike ima na pretek. Njegova ljubav prema muzici i poštovanje za instrument i kolege dovelo je do toga da on svira sve čega se prihvati sa britkim, dubokim i svesrdnim savršenstvom.
Budući aktivan na njujorškoj jazz sceni on munjevitom brzinom gradi odličnu reputaciju među kolegama među kojima važi da njegovi zapaljivi rifovi pale svačiju maštu.
Zbog turneja sa priznatim međunarodnim bendovima ime Ernesta Simpsona postalo je poznatije u muzičkom svetu.
Svirao je i delio binu sa ličnostima kao što su Carmen McRae, Dizzy Guillespie, Winton Marsalis, Mike Stern, Michael Legrand, Herbie Hancock Michael Brecker, George Benson, Salif Keita, Giovanni Hidalgo, Arturo Sandoval, Paquito D' Rivera, Ray Barreto, da pomenemo samo nekoliko, a takođe svira i sa čuvenim pevačem, kompozitorom pesama i basistom iz Kameruna, Richardom Bona. |
|
Samuel Torres
udaraljke |
|
|
|
Perkusionista, aranžer, kompozitor, producent. Rođen u Bogoti, Kolumbija, Samuel je diplomirao muzičku kompoziciju na univerzitetu Universidad Javeriana u Bogoti. Počeo je da svira kada je imao dvanaest godina i seća se da je mnogo naučio na kućnim jam sessionima sa prijateljima njegovih, muzici naklonjenih, babe i dede i rođaka te je počeo da svira sa raznim bendovima u svom rodnom gradu. Iako je stekao klasično obrazovanje kao perkusionista, Samuela su privlačili zvuci i ritmovi različitih stilova, posebno latinoameričkog i jazza. Otputovao je u SAD 1998., gde ga je uzeo dobitnik Grammy nagrade Arturo Sandoval sa kojim je putovao po turnejama širom sveta naredne četiri godine.
Po povratku u SAD Samuel je svirao sa renomiranim jazz umetnicima kao što su pokojni Tito Puente, Chick Corea, Poncho Sanchez, Caribbean Jazz Project, Pete Escovedo, Dave Valentin, Michael Brecker, Don Byron i Claudio Roditi između ostalih. Svirao je takođe i kao gost big banda Međunarodnog univerziteta na Floridi, na Esplanadi 4. jula 2000. sa Boston Pops, 2000. na Singapurskom festivalu umetnosti, "5 de Mayo" proslavi 2001. sa Nešvilskom simfonijom, na Latino festivalu na holivudskom stadionu 2001. sa L.A. Filharmonijom, 2001. na Njuport jazz festivalu u Madarau, u Japanu i mnogim drugim. Samuelovo vrhunsko sviranje donelo mu je drugo mesto na Međunarodnom jazz takmičenju za ručne perkusije Thelonious Monk 2000.
On stvara lepu, ali izazovnu muziku napravljenu da se svidi izbirljivom slušaocu. Uz umetničke, dinamične i opuštene udarce koji kombinuju brzinu i preciznost u jednakoj meri, Boston Globe opisuje njegovo sviranje sledećim rečima: "jedan žestoki conga solo Samuela Torresa koji je delovao kao da ga je ljudski nemoguće izvesti ".
Samuel se preselio u Njujork krajem 2002., gde stiče priznanje i poštovanje u najkonkurentnijem muzičkom okruženju dok nastavlja da nastupa u vodećim prostorima i na festivalima širom sveta.
Latin Percussion, Inc., renomirani proizvođač udaračkih instrumenata postavio ga je za vođu, producenta i kompozitora DVD-ja "Drum Solos Revisited" koji je namenjen onima koji su zainteresovani da nauče ili poboljšaju svoju tehniku i veštinu solo improvizacije. Osnivač LP-ja, Martin Cohen tvrdi da "u proteklih više od 25 godina nije upoznao aranžera i producenta takvog talenta."
Samuel Torres je 2004. počeo da sarađuje sa izuzetno nadarenim basistom, Richardom Bona, ponovo demonstrirajući svoju posvećenost tome da svoj talenat oproba u svim sferama muzike. |
|
John Caban
gitara |
|
|
|
Jedinstveno izvođačko umeće gitariste, producenta i kompozitora iz Bruklina, Johna Cabana, ulepšalo je nastupe odnosno snimke takvih svestranih umetnika kao što su Richard Bona, Art Neville, Bo Diddley, Kenny Kirkland, Alana Davis, KJ Denhert, Brother Love, Neycha, Gianna Nannini, Dispatch, drum ‘n’ bass odmetnik Boomish i mnogih drugih.
Sa korenima duboko u rock, blues, funk, r&b, eksperimentalnoj, ambijentalnoj i muzici sveta, bogata paleta, lirska senzitivnost i snažan osećaj za ritam kombinuju se u stvaranju njegovog osobenog atmosferskog stil gitare koji je sastavni deo ne samo njujorških pozornica i studija, nego i šire. Johna možete naći na www.johncaban.com |
|
|
|
K
U L T U R N I...C E
N T A R...N O V O G...S
A D A |
|
|
|
|
N
O V O S A D S K I...J
A Z Z...F
E S T I V A L..2006 |
|
|
|
|
|