|
|
Wolfgang Puschnig – saksofon, flauta
Jon Sass – tuba
Jamaaladeen Tacuma – bas
Reinhardt Winkler – bubnjevi
|
|
|
Biti bez predrasuda pri tom ne zaboravljajući odakle dolazimo, Kosmopolitski stav sa snažnim regionalnim korenima: Wolfgang Puschnig, i kao osoba i kao muzičar, ovaploćuje ovu osnovnu bipolarnost koja se prečesto svodi na jednostavnu poštapalicu. Od početka 1980-tih naovamo ovo je od njega načinilo ne samo reklamu nego i savršeni primer u svetu evropskog jazza. Za Puschniga, austrijska najjužnija provincija Carinthia bila je osnova njegove socijalizacije, temelj muzičkog razmišljanja i osećanja, budući smeštena na raskrsnici germanskih, slovenskih i romanskih kultura i jezika. Rođen je u Klagenfurtu (Celovec na slovenačkom) 21. maja 1956. gde je proveo i svoju mladost, obojenu narodnim pesmama (“uvek je bilo puno pesme”), jazzom i raznolikošću drugih muzičkih pokreta. Ubrzo posle završnih ispita u školi, s jeseni 1974., okrenuo je leđa Carinthiji da bi iskušao sreću u austrijskoj dalekoj prestonici Beču. Njegovo jedino umetničko iskustvo do tada bilo je u klagenfurtskom underground-bendu “Sokrates Sixtinic Bongoloids” i u amaterskom pozorištu. Wolfgang Puschnig se prijavio na studije muzikologije i engleskog jezika na Bečkom univerzitetu. Zbog problema sa prihodima, prekinuo je studije flaute na Bečkoj akademiji za muziku i izvođačke umetnosti. Umesto toga osmatra austrijsku jazz scenu kao saksofonista i pohađa časove jazza na Bečkoj muzičkoj akademiji. 19. maja 1977., tokom koncerta na kojem je prvobitno planirao da svira samo u duetu sa pijanistom Mathiasom Rüeggom, neočekivano je doprineo stvaranju ansambla koji će postati poznat kao “Vienna Art Orchestra” (VAO). Snimanje njihovog prvog singla “Jessas na!” (“O moj bože!”) u saradnji sa “pesnikom radničke klase” Ottom Kobalekom i “koncertom za četiri drveta, vatromet, švajcarsku vojnu čekovnu knjižicu, polumilitantne klince i orkestar” bili su reprezentativni događaji anarhističke, fluktuirajuće rane ovog big banda. Postigli su proboj snimivši LP “Tango From Obango” 1979. i putem prvih značajnih festivalskih nastupa u inostranstvu 1980/81. Narednih godina, Wolfgang Puschnig postao je vodeći solista orkestra u mnogim legendarnim programima kao što su “Concerto Piccolo” (1980.), “From No Time to Rag Time” (1982.), “The Minimalism of Erik Satie” (1984.) i “Lonely Nightride of a Saxophone Player” (1985.), obe komponovao i aranžirao Mathias Rüegg. Gostovanja na Tajlandu i u SAD-u sredinom 1980-tih i prvo mesto na koje je VAO postavila anketa “Down Beat” magazine u okviru TDWR kategorije (1984. i 1985.) konsolidovala su njihovu reputaciju vodećih big band muzičara Evrope.
Od početka, bilo je nekoliko ‘bendova u okviru benda’ koji su kružili originalnim orkestrom kao sateliti da bi se otisnuli na svoje sopstvene orbite u nekom trenutku. Puschnig je npr. svirao kao deo quintet “Part of Art” (zajedno sa Herbertom Joosom, Ulijem Schererom, Jürgenom Wuchnerom i Wolfgangom Reisingerom) koji je snimio dva LP-ja između 1980. i 1983. i učestvovao u projektima sa izuzetno eksperimentalnim pesnikom Ernstom Jandlom, njihov prvi projekat se prikazao kroz LP “Bist eulen?” iz 1984. Sredinom 1980-tih saradnja Puschnig i Reisinger nastavila je da bude plodna i konstantna u veoma cenjenim ansamblima “Pat Brothers” (sa Lindom Sharrock i Wolfgangom Mittererom) i “Air Mail” (sa Harrijem Peplom i Mikom Richmondom). Još davnih 1970-tih, Puschnig se upustio u muzički duet sa Alter egom (starim Egom) Ulijem Schererom, dugogodišnjim pijanistom ansambla VAO. Sada je ova preferencija postala još jača. Od 1981. naovamo, Hans Koller, tada pedesetosmogodišnjak i očinska figura austrijskog i evropskog jazza, pozvao je Puschniga sa zadovoljstvom na takozvane slobodne saksofonske dijaloge. Puschnigov duet u saradnji sa Wolfgangom Mittererom rezultirao je veoma eksperimentalnim elektroakustičnim LP-jem “Obsooderso” 1986. godne. Stepen u kojem je Puschnig voleo ovaj najintimniji i najkoncentrovaniji od svih oblika komunikacije, postao je vidljiv na “Pieces of a Dream”, njegovom debi solističkom albumu koji je izašao 1988.: dueti sa Carlom Bley sa kojom je sarađivao od 1985., Jamaaladeenom Tacumom, bivšim basistom Ornette Coleman, Hansom Kollerom, Lindom Sharrock, Hiramom Bullockom, Harrijem Peplom i mnogim drugima, dobili su završni glanc putem horskog aranžmana Carinthijske narodne pesme “Is scho still uman See” (Veče je tiho nad jezerom), predstavljajući pragmatičnu izjavu za Puschniga: prvi put se veliki svet međunarodnog jazza susreo sa malim svetom njegove postojbine. I po prvi put postalo je jasno da su njegova najizražajnija inspiracija, ‘pevanje’, fraze slične bluesu koje su još 1980-tih postale nepogrešiva robna marka Puschnigovog alt saksofona, zapravo ukorenjene u melanholiju Carintijske tradicionalne muzike, pod velikim uticajem kulture Slovena. Uskoro je došlo do prekretnice: od velikog broja saradnji i projekata u koje je bio uključen od tada (većina rame uz rame sa Lindom Sharrock), navešćemo ovde samo one najznačajnije: njegovu saradnju sa korejskim quartetom udaraljki “Samuel Nori” (od 1987.), uzbudljivim “Gemini”-duetska-funk-blizanačka-veza sa Jamaaladeenom Tacumaom, podjednako bizarni i brilijantni poduhvat “Alpine Aspects”, u okviru kojeg se Puschnig suočio sa funky-groovy jazz dinamikom sa kompresovanom tačnošću disonantne harmonije poput one tipične za pleh muziku narodnog duvačkog orkestra iz Amstettena u tradicionalnim kostimima. Ovo se može smatrati možda njegovim najgenijalnijim potezom.
Carinthia, afroamerika, Koreja i nazad. Posebno kao solista u “Very Big Band” (veoma velikom bendu) Carla Bleja ili u formacijama kao što su “Mixed Metaphors” koji se susreo sa “Konkrete Poesie” Ernsta Jandla (konkretna poezija) sa katran crnim rap-tekstovima koji predstavljaju savremeni afroamerički groove ritam, i povrh toga, rame uz rame sa austrijskim bardom i pevačem Willijem Resetaritsom, poznatijim kao Kurt Ostbahn, sa kojim standarde pretvara u rituale, Puschnig je uvek ostajao samo svoj. Njegova elegijska intonacija, melodični vokalni izraz njegovih deonica koje doprinose njegovom ličnom stilu, dotiču podjednako amatere i poznavaoce. One nadalje pokazuju da čak i danas, u eri iritirajuće konfuzne post-modernističke raznolikosti – deluje moguće da se razvije idiom, već prepoznatljiv na prvi ton, na neki način “izrastao iz romantizma”. Nepostojanje predrasuda uz ne zaboravljanje sopstvenih korena. Samo je nekolicina uspela u takvoj estetskoj podeljenosti. Teško da su one kod ikog drugog tako kredibilno i razoružavajuće osetljive kao kod Wolfganga Puschniga. Poruka koja može da posluži kao uzor. Ne samo za Evropu. Ne samo za Carintiju. (Andreas Felber)
IZABRANA DISKOGRAFIJA |
|
|
|
|
|
|
3&4 Austrian Songs, 2002 |
Grey, 2002 |
Pieces Of A Dream, 2001 |
Chants, 2001 |
RP5: Almost Blue, 2000 |
Aspects, 1999 |
|
|
|
|
|
|
Spaces, 1998 |
Roots & Fruits, 1997 |
West End, 1996 |
Mixed Metaphors, 1995 |
Alpine Aspects, 1991 |
Gemini-Gemini, 1991 |
|
|
Jon Sass
tuba |
|
|
|
je rođen 1961. u Njujorku. Proveo je svoje rano detinjstvo sa svojom bakom u Virdžiniji, vrativši se svojoj porodici u Harlem kada je bilo vreme da krene u školu. Kada je imao 15 godina počeo je da uči muziku kod Sama Pilafiana, ko je slučajno živeo u susedstvu jednog Jonovog kolege iz školskog orkestra. Primljen je u čuvenu srednju muzičku i umetničku školu "Music and Art High School" koja se sada zove "Laguardia School of Performing Arts" u Harlemu kada je imao 16 godina. Osnovao je "Sassafrass Brass Quintet" sa svojim prijateljima i svirali su na ulicama Njujorka otprilike dva ili tri puta nedeljno.
Dok se divio muzici Howarda Johnsona i pratio ga okolo i slušajući majčine ploče prateći bas deonice grupa kao što su "Earth, Wind and Fire" ili James Brown na svojoj tubi, Jon je nastavio klasične studije sa Samom Pilafianom. Howard Johnson, Joe Daley, Warren Deck, Bob Stuardt i Roger Bobo bili su neki od njegovih najranijih uticaja.
Kada je Jon dobio diplomu srednje škole 1979. sa 18 godina, krenuo je na turneju po Evropi skoro odmah zatim sa Bečkim umetničkim orkestrom. Vratio se u SAD mesec dana kasnije da bi nastavio studije kod Sama Pilafiana na Bostonskom univerzitetu. Dobio je stipendiju, i prekidajući studije zbog raznih evropskih turneja, stekao diplomu iz izvođenja na tubi 1985.
Pored izbora da nastavi svoju bostonsku i njujoršku karijeru u procvatu, Jon je odlučio da se preseli u Evropu i pridruži Bečkom umetničkom orkestru na duže. Jednom stigavši u Beč, uortačio se sa holandskim blues gitaristom Hansom Theessinkom i pristupio popularnom duvačkom quintetu "Art of Brass Vienna". Još uvek često putuje za Njujork gde svira sa svojim čuvenim prijateljima.
Do sada je svirao sa umetnicima svetske klase kao što su Ray Anderson, Boston Symphony Brass – Empire Brass, Art of Brass Vienna, Butch Morris, David Murry, Erika Stucky, Michelle Rosewoman, Leon Thomas, Gideon Kremer, Bobby Shew i mnogi drugi. Takođe je snimao i sa producentom hitova Peterom Wolfom. Putovao je bukvalno svuda po svetu sa svojim instrumentom, od Brazila do Japana i od Afrike do Rusije, gde je bio u prilici da podeli svoje bogato muzičko nasleđe kao predstavnik američke kulture. |
|
Jamaaladeen Tacuma
bas |
|
|
|
Malobrojni su takvi muzičari koji mogu da ostave svoju publiku sa osećajem da su zaista prisustvovali nečem zadivljujućem. Umetnik /producent/izvođač/aranžer i basista - JAMAALADEEN TACUMA čini upravo to.
Ovaj rođeni Filadelfijac je oduvek znao da rastegli kalup onog šta i kako je jedan basista treba da svira. Tacuma je jednostavno redefinisao umetnički potencijal svog instrumenta.
Sredinom sedamdesetih, njegov kreativno slobodan pristup basu zapao je za oko i uho legendarnog saksofoniste Ornetta Colemana. Tacuma je postao član Colemanovog električnog benda, Prime Time, išao je na turneje sa grupom i svirao na nekim od Colemanovih istorijskih albuma kao što su: "Dancing In Your Head", "Body Meta", i "Of Human Feelings".
Kao solista, Tacuma je nastavio da daje pečat muzici svojim debi albumom iz 1983. nazvanim jednostavno, "Showstopper". Nekoliko albuma je usledilo, među kojima su: Renaissance Man (1984.), Music World (1987.) i JukeBox (1989.), koji su potvrdili njegovu sposobnost da se brzo prebacuje iz jednog muzičkog žanra u drugi. Čak su i kritičari bili puni hvale za Ttacumino muziciranje i njegovu umetnost. U anketi kritičara Down Beat magazina 1981. godine, dobio je najveći broj glasova ikada datog jednom električnom basisiti u ‘Talentima koji zaslužuju veće priznanje’.
Tacuma je nastupao i snimao sa muzičarima na skoro svim kontinentima. Nedavno je završio snažni projekat sa turskim perkusionistom Burhanom Ocalom. CD je nazvan "GrooveAlla Turca" i na njemu sviraju tradicionalni turski instrumentalisti sa američkim jazz/funk muzičarima. Pored toga, izdanje "Mirakles" od Derricka Bailija, G. Calvina Westona i Tacume navodi sa kao jedan od "najznačajnijih albuma 2000" u publikaciji All Music Guide. Takođe je nedavno završio i snimak pod nazivom "DUST" sa članom BAUHAUSa Peterom Murphijem za izdavačku kuću Metropolis.
Tacuma je sarađivao sa svestranim i talentovanim nizom umetnika: pesnici Jayne Cortez, Quincy Troupe i Amiri Baraka, gitaristi Jeff Beck i James Blood Ulmer. Sarađivao je i sa orkestrima pod vođstvom Anthonija Davisa u Carnegie Hallu, do snimanja i nastupa sa rap grupom The Roots. Snimao je i sa saksofonistom Wolfgangom Puschnigom i Groverom Washingtonom juniorom., a nedavno je radio i sa Jamesom Carterom, gde je Tacuma svirao i pisao materijal za CD "Layin In The Cut". Tacuma trenutno radi sa velikim komičarem i filantropom Billom Cosbijem na nekoliko projekata i čak je autor muzike za hit TV seriju, "The Cosby Show".
Ostajući odan svom umetničkom i eksperimentalnom pristupu muzici, Tacuma trenutno radi na produkciji projekta svog novoosnovanog "Crash Pad Productions", stoga nastavite da osluškujete. |
|
Reinhardt Winkler
bubnjevi |
|
|
|
Rođen 1970. u Hartbergu, Styria, Austrija.
Svoje prvo obrazovanje na bubnjevima stekao je sa deset godina, a prvo muzičko iskustvo sa dvanaest u lokalnom omladinskom duvačkom orkestru. Osnovao je svoj prvi jazz-rock bend 1985..
1988. – 93. bio je bubnjar vojnog big-banda u Gracu, a tokom ovih pet godina svirao je sa raznim sastavima između jazza i klasične muzike.
1994. - 95. studirao je u Londonu (drum-tech)
Najzad u Austriji svirao je u različitim formacijama sa imenima kao što su:
Wolfgang Puschnig, Linda Sharrock, Wolfgang Mitterer, Andy Manndorff, Bennie Maupin, Rebekka Bakken, Raoul de Sousa, Chuck LeMonds, Achim Tang, Jon Sass, Jamaaladeen Tacuma, etc.
Odabrana diskografija:
Out of Blue „Great Story Of A Home“
Andy Manndorff “Up to scratch”
Armenian Spirit “Pathway”
Wolfgang Puschnig „Chants“
Wolfgang Puschnig “Late Night Show”
Stefan Heckel Group “News from the Royal Alpine Music Factory”
Chuck LeMonds |
|
|
|
K
U L T U R N I...C E
N T A R...N O V O G...S
A D A |
|
|
|
|
N
O V O S A D S K I...J
A Z Z...F
E S T I V A L..2006 |
|
|
|
|
|