|                            Thelonious Monk je jednom prilikom opisao  bubjarsku veštinu Roja Haynesa kao „kuglu  broj 8 pravo u rupu sa strane”. Jack DeJohnette naziva Rojeve bravure „retkom kombinacijom uličnog obrazovanja,  visoke prefinjenosti i soula”. Pat Metheny za Haynesa kaže da je „otac modernog bubnjarstva” i „nacionalno blago.” Lester Young je možda  najbolje sažeo Haynesovu genijalnost kada su njih dvojica delili binu oktobra 1947.  godine, rekavši “Haynese, ti zaista umeš  da sviraš swing!”  
                        Već preko 50 godina Roy Haynes ostvaruje  svoj uticaj i uvodi novine, uobličavajući neke od najboljih jazz albuma dok  istovremeno menja samu potku i orijentaciju jazz improvizacije svojim neuhvatljivim,  inteligentnim i razigranim sviranjem. Rušeći granice jazza, dajući mu infuziju,  upravljajući ga ka većim slobodama i osobenijem izrazu, Roy Haynes predstavlja  nacionalno blago koje nastavlja da krči nove staze iako je već dobrano zašao u  70-te, na iznenađenje ljubitelja jazza, Majku Prirodu i Oca Vreme da i ne  pominjemo. 
                        Ko se još može pohvaliti stažem sa  velikanima kao što su Louis Armstrong, Lester Young, Charlie Parker, Thelonious  Monk, Sarah Vaughan, Miles Davis, John Coltrane, Dizzy Gillespie, Lennie  Tristano, Stan Getz, Chick Corea i Pat Metheny? 
                        „Čudno  je to, zar ne? - Haynes promišlja - Neverovatno  mi je to što punim 79. Nisam mogao da pretpostavim da ću još uvek svirati u  ovim godinama. Neprekidno me zovu da snimam, namam pojma šta je to. Volim da  radim tamo gde mogu da sviram štagod hoću, dajem svoje interpretacije. Godinama  ranije, kada sam svirao sa drugim ljudima, moj zadatak je bio da učinim da se  oni osećaju dobro. Kada sam prestao to da radim, izgleda da sam privukao više  pažnje – na videlo je izašao moj koncept.”  
                        Nazivajući svoju muziku „hard swingom,” Haynes je u poslednje  vreme vodio niz grupa kao što je ona koja se pojavila na albumu „Birds of a Feather“ iz 2001. (Dave  Holland, Roy Hargrove, Kenny Garrett) i „Love  Letters“ iz 2003. godine (Holland, Kenny Barron, Scofield, Joshua Redman). Ovom  kratkom spisku eksplozivnih, nadahnutih izleta i ovaj album uživo iz njujorškog  „Birdlanda“ pod nazivom „Fountain of Youth“  koji je izašao zahvaljujući Dreyfus Jazzu 24. februara. Sa svojim sastavom  dvadesetogodišnjaka koji čine Martin Bejerano (klavir), Marcus Strickland  (tenor i sopran saksofon i bas klarinet), i John Sullivan (bas), Roy Haynes ostvaruje  svoj uticaj na sledeću generaciju podjednako kao što je to činio i ranije. 
                        Snimljen u decembru 2002. godine, album „Fountain of Youth“ predstavlja  poštovanja vrednu, eksplozivnu i veličanstvenu, pionirsku muziku koju Haynes  uključuje u svoje zbirke već godinama uz dodatak nekoliko novina koje je  odabrao bend. Haynes radosno priznaje da njegova grupa često pada u žar, očito  sledeći njegov primer. Izbor muzike Monka, Methenija, Oliver Nelsona i Irvinga  Berlina pružaju izvanrednu razmenu, vatromet u punom jeku. 
                        „Neke  od ovih melodija sam već snimio ali sam želeo da ih izvedem ponovo, da zabeležim  ovaj sjajan bend. - objašnjava Haynes - „Snimajući uživo zaista možeš da uhvatiš neke čarobne trenutke, a ovde  ih ima u izobilju. Numera `Question and Answer` ima nekih odličnih stvari u improvizaciji kod pratnje kada sviram  akcente na bas bubnju i činelama. Na `Green Chimneys`, kada stanem a saksofon i klavir sviraju solo, pa se vratimo – opasna  stvar. Gomila u `Birdlandu` je stvarno uživala.” 
                        Druge večeri snimanja, grupa je dobila  dodatnu inspiraciju iz nenadanog izvora – snažna vejavica je snegom prekrila  Istočnu Obalu! Kada je vest o vejavici stigla tog jutra, producent se zabrinuo  da će vremenske neprilike značiti manje publike. U poslednjem momentu puštena  je vest da će neki srećkovići među njujorškim jazz obožavaocima moći da  prisustvuju koncertu besplatno. Kao rezultat toga, auditorijum je bio prepun uz  uobičajeno veliko prisustvo mladih ljudi i muzičara. Entuzijazam publike nije  jenjavao tokom celog snimanja punog naboja. 
                        Sarađujući sa mlađom grupom kada nije na  turneji sa Birds of a Feather, Haynes  kaže da muzičari nalaze njega, a ne obrnuto. „Strickland je svirao sa orkestrom Milta Jacksona, on mi je prišao  u  klubu „Blue Note” i relao mi da želi da svira samnom. Dao  sam mu posao godinu dana kasnije kada je iskrsla prilika, a on je preporučio  ostale momke, Johna Sullivana i Martina Bejerana. Svirali su samnom protekla  tri leta a publika uživa gdegod da odemo.”Veza između učitelja i učenika ne poznaje  razliku u godinama. Kvartet se sreće u muzičkom prostoru koje je bezvremeno,  gde Haynes izvođenje muzičara diže na viši nivo; odgovarajući im istim žarom,  udarac za udarcem, triler za trilerom. 
                        „Sviđa  mi se Marcus, sviđa mi se kako sluša. Imamo dobar odnos. On može sa mnom da  svira a da ne moram uvek da mu objašnjavam, jenostavno shvati. Oni još uvek  rastu, kao i ja, iako kažem da imam 100 godina. Među nama vlada srodnost kakvu  ne možete imati sa svakim.” 
                        „Fountain  of Youth“ počinje sa „Greensleeves.”  Omaž Coltranu možda, ali grupa je kuje iznova sa emotivnom, bučnom energijom.  Na albumu se nalazi i triptih Monkovih standarda, „Twinkle Trinkle”, „Ask Me Now”  i „Green Chimneys” čija vrludava  logika pruža priliku za eruptivnu i energičnu interpretaciju. 
                        „Način  na koji sviram Monkove pesme je definitivno drugačiji - kaže Haynes - U `Twinkle Trinkle` smo na primer izbacili pojedine taktove, a dodali puno drugačijih  akcenata. Ne volim da odajem sve pojedinosti. Napravili smo ponovo aranžmane za  muziku, tretirajući ih skoro kao sopstvene melodije. `Green Chimneys` takođe.” 
                        Numera „Butch and Butch”, od Olivera Nelsona, koju je Haynes snimio sa ovim  saksofonistom/aranžerom za njegov klasik iz 1961. „Blues and the Abstract Truth“, predstavlja živahno, dinamično  izvođenje, pružajući predah od uzavrele, grozničave zemlje Monka. Gde su Strickland  i Bejerano oduševljavali publiku zimske večeri na ranijim snimcima, ovde Sullivan  svira solo (kratak i sladak) sa sigurnošću koja protivreči njegovoj mladosti.  Sledi balada „Inner Trust”, od  dugogodišnjeg Haynesovog pijaniste Dava Kikoskog, iako je bubnjarev triumfalni  pristup čini više vihorom nego odrazom. Funky  ulični marš otvara početne taktove numere „Green  Chimneys” pre nego što se grupa otisne na sjajno putovanje otsečenih  proboja, pojedinačnih uzvika i usklika dostojnih gospela. Posle bogate interpretacije Berlinovog „Remember”, „Fountain of Youth“ se završava sa „Question and Answer” od Pata Methenija. „Svirao  sam originalnu verziju albuma `Question and Answer` Methenijem i  Davom Hollandom ’89 - priseća se Roy - Sviđa  mi se ta melodija; stvarno me pogađa. Volim dosta toga što je Pat napisao.”
 Dugogodišnje bavljenje muzikom Roja Haynesa  nije za dovelo samo do toga da ga vole ljubitelji jazza i jazz muzičari, nego i  do police pune zasluženih nagrada. Pored počasnih  doktorata sa Berkija i Konzervatorijuma Nove Engleske, Haynes je  dobio i „JAZZPAR“ nagradu 1994, fancusku „Chevalier des l’Ordes Artes et des  Letters” 1996, Zildjianovu Američku  nagradu za bubnjarsko postignuće 1998, i nagradu Dvorane slavnih Društva za umetnost perkusije. A kao i ranijih  godina, Haynes se nedavno opet našao na vrhu liste glasova čitalaca i kritičara  časopisa „Downbeat“ 2003. godine. Ali za muzičara čiji talenti polako postaju  priznati kao inovacije i nepresušna inspiracija, Roy Haynes ostaje skoro  stidljiv čovek koga više interesuje njegova muzika nego dobijanje priznanja. 
                        „Chan  [Parker] bi mi govorio da sam Birdov omiljeni bubnjar. Nikada mi ne bi rekao  šta je to u mom sviranju što se njemu dopada, ali godinama kasnije došao sam do  zaključka – imao sam taj swing. Imao  sam taj momenat sa činelama, taj swing kako smo to zvali u starim danima, nije to bila samo reč, imala je značenje u  vreme kada je bebop bio nov. Moj  način sviranja bio je pun pogodak. To je ono što me je odružalo u muzici”. 
                        Albumom „Fountain of Youth“, Roy Haynes još uvek  ima pun pogodak, i predvodi juriš.
 |