| 
                        
                          
                          
                          
                            |  Andy Pesendorfer
 
  Dominik Krajnčan
 
  Primož Fleischman
 |  | 
                      
                        | 
                            
                              | BIG BAND RTV SLOVENIJE |  
                              | Big Bend RTV Slovenija postoji u kontinuitetu od 1945.  godine i ponosi se zbog činjenice da je jedan od najstarijih orkesara ovog tipa  u svetu. Njegovi počeci i prvi uspesi se u velikoj meri mogu pripisati Bojanu Adamiču  (1912 - 1995), dirigentu i kompozitoru koji je već vodio svoj orkestar tokom II  Svetskog rata. Odmah posle rata, u maju 1945, on počinje da ponovo okuplja  band, koji je ubrzo imao i prvi javni nastup na ponovnom otvaranju pećine  Postojna u junu 1945. U vreme socijalizma koji je bio izrazito naklonjen  režimski orijentisanim repertoarima u odnosu na „imperijalističku američku  muziku”, Adamič je suptilno obogaćivao muziku elementima jazza. Kad god bi  protivnici ove nove muzike podigli glas o svojoj zabrinutosti i zahtevali  cenzuru, Adamič bi posegnuo za svojim političkim vezama i odbio napad. Već na  jesen 1945. Orkestar je zvanično prihvaćen pod krilo Radio Ljubljane. Adamič,  opravdano nazivan „maestro” zbog svog plodnog i veštog muziciranja, ostaje na  mestu dirigenta Plesnog orkestra Radio Ljubljane (PORL) sve do početka 1960-tih.  Najistaknutiji solisti tog perioda bili su Ati Soss, Dušan Veble, Mojmir Sepe,  Zoran Komac, Albert Podgornik, Franci Puhar, and the producers Dušan Hren i  Jože Kampič.
 
 Godine 1961. palicu preuzima mladi Jože Privšek (1937-1998), izrazito talentovani  pijanista i vibrafonista. Vremenom se pokazuje da njegovi najveći talenti leže  u komponovanju, aranžiranju i vođenju orkestra. Pod Privšekom, Plesni orkestar  Radio Ljubljane se razvija u vrhunski bend koji ne samo da dominira scenom  bivše Jugoslavije, nego dobija visoka priznanja i u inostranstvu. Godine 1978,  bend dobija nemačku nagradu “Deutsche Phono Akademie” za najbolju ploču, u  konkurenciji – koju je pobedio – rivala kao što je Orkestar James Lasta i Maxa  Gregera. Privšek je bio čovek izuzetnog muzičkog talenta; imao je apsolutni  sluh, skoro fotografsko pamćenje, izrazito vredan i precizan, a iznad svega,  čovek sa jasnom muzičkom vizijom. Dobro je poznavao svoje muzičare i pisao  svoje aranžmane – tokom godina oko 4000 – prema njihovim osobenostima i  izuzetnim veštinama. Na taj način stvorio je uslove za razvoj vodećih solista,  koji su predstavljali stubove slovenačkog jazza nekoliko decenija: Petar Ugrin,  Andrej Arnol, Tone Janša, Silvester Stingl, Ratko Divjak, Ladislav Rebrek,  Milan Ferlež. Pavel Grašič je odano ispunjavao viskoprofilnu i odgovornu  poziciju prve trube sve do penzije. Producentu Jožu Kampiču priključio se Janez  Gregorc, i nova generacija solista kao što su Lojze Krajnčan, Emil Spruk i  Milko Lazar pojavljuje se na horizontu. Plesni orkestar je preimenovan u Big  bend Radio Televizije Ljubljana, koji je posle proglašenja slovenačke  nezavisnosti 1991. postao Big bend Radio Televizije Slovenija. Posle  Privšekovog odlaska u penziju 1992. Orkesar preuzima Lojze Krajnčan, zajedno sa  Petrom Ugrinom, Milkom Lazarom, Emilom Sprukom, Tomažem Grintalom i drugima.  Često ugošćavamo inostrane muzičare, uključujući neke od najvećih jazz  dirigenata (Peter Herbolzheimer, Mercer Ellington, Maria Schneider, Jerry Van  Rooyen, Carla Bley, Herb Pomeroy, Mathias Rüegg, Miljenko Prohaska, David  Murray, George Lewis, Bill Holman, Michael Abene, Bob Mintzer, Lars Moller) i  solista (Clark Terry, Stjepko Gut, Johnny Griffin, Ack Van Rooyen, Toots  Thielemens, N.H.O. Pedersen, Diane Schuur, Jiggs Whigham, Jon Hendricks, Albert  Mangelsdorf, Nancy Marano, Bobby Shew, Mario Gonzi, Duško Gojković, Bosko  Petrović, John Riley, Dennis Mackrel, Bojan Z, Eric Vloeimans, Peter Erskine,  Ronnie Cuber, Mads Vinding...) današnjice. Većina ih je impresionirana  muzičarima, profesionalizmom orkestra i izuzetnim nivoom orkestarske jazz  produkcije u Sloveniji.
 
 Danas je bend podmlađen – prosek godina njegovih članova je tek malo iznad 30.  Većina je studije završila na raznim jazz akademijama u inostranstvu i svi su  virtuozni majstori na svojim instrumentima. Od 2002. godine umetnički direktor  i menadžer Orkestra je Hugo Sekoranja. Solisti koji i dalje osvajaju jazz  publiku u Sloveniji i u inostranstvu su Primož Grašič, Tadej Tomšič, Dominik  Krajnčan, David Jarh, Blaž Jurjevčič, Primož Fleischman, Matjaž Mikuletič, Aleš  Avbelj, Ratko Divjak, Aleš Suša, Blaž Trček i drugi. Od 1997. mesto prve trube  zauzima jedan od najboljih duvača Evrope Andy Pesendorfer. Dečo Žgur i Grega  Forjanič su verni producenti zvuka ovog orkestra.
 
 Među kvalitetima Big benda su njegova raznolikost i sposobnost da ispuni  potrebe različitih radio i televizijskih programa. Ističe se u tako raznolikim  žanrovima kao što su filmska, plesna, zabavna i klasična muzika. Jazz je,  međutim, muzika koju sviraju sa najvećom posvećenošću i zadovoljstvom. „Naša je  čast i opredeljenje da nastavimo tradiciju koja traje šest decenija. Duboko  poštovanje prema istoriji, ruku pod ruku sa ogromnim umetničkim potencijalom,  predstavlja kako naše nasleđe tako i osnov na kojem gradimo budućnost  orkestralnog jazza u Sloveniji. Na radost svih koji vole da slušaju našu  muziku,” kažu oni.
 |  
                              |  |  |  |