GLAVNI KONCERTNI PROGRAM - Srpsko narodno pozorište - petak, 18. novembar 2011.
RON CARTER "GOLDEN STRIKER TRIO"
RON CARTER, kontrabas
KEVIN EUBANKS, gitara
MULGREW MILLER, klavir
RON CARTER
Ron Carter (rođen 4. maja 1937.) je jedan od najoriginalnijih, najplodnijih i najuticajnijih basista u jazz muzici. Sa više od 2 000 albuma na kojima se nalazi njegovo ime, snimao je sa mnogim muzičkim velikanima: Tommy Flanagan, Gil Evans, Lena Horne, Bill Evans, B.B. King, Kronos Quartet, Dexter Gordon, Wes Montgomery i Bobby Timmons. Početkom 60-tih godina prošlog veka nastupao je širom Sjedinjenih Država u koncertnim dvoranama i noćnim klubovima sa Jakijem Byardom i Ericom Dolphijem. Posle toga obilazi Evropu sa Cannonball Adderlijem. Od 1963. do 1968. godine bio je član klasičnog i slavnog kvinteta Miles Davisa. Detroit News ga je proglasio za Izuzetnog basistu decenije, magazin Downbeat za Jazz basistu godine, a Nacionalna akademija za diskografsku umetnost i nauku za Najvrednijeg izvođača. Godine 1993, Ron Carter je dobio nagradu Grammy za Najbolju jazz instrumentalnu grupu, Miles Davis Tribute Band, i još jednog Grammija 1998. za numeru Call Sheet Blues, instrumentalnu kompoziciju iz filma „Oko ponoći”. Pored pisanja i aranžiranja muzike za mnoge filmove, uključujući i neke projekte za javni radiodifuzni sistem (PBS), Carter je komponovao muziku i za film „A Gathering of Old Men”, sa Luom Gossettom Jr. u glavnoj ulozi, „The Passion of Beatrice” u režiji Bertranda Taverniera, i film „Blind Faith” sa Courtney B. Vance u glavnoj ulozi. Carter je svoje znanje podelio sa javnošću putem serije knjiga čiji je autor, a među naslovima su i „Building Jazz Bass Lines” i „The Music of Ron Carter”; u ovoj drugoj se nalazi 130 njegovih objavljenih i snimljenih kompozicija. Carter je stekao muzičku diplomu na koledžu „Eastman School” u Ročesteru, a kontrabas je magistrirao na njujorškoj akademiji „Manhattan School of Music”. Takođe je dobio i dva počasna doktorata - konzervatorijuma Nove Engleske i akademije „Manhattan School of Music”, a 2002. godine je dobio prestižnu nagradu „Hutchinson” koledža „Eastman School” Univerziteta u Ročesteru. Carter je predavao, dirigovao i svirao na klinikama i majstorskim predavanjima, podučavajući jazz ansamble i muzičku industriju na mnogim univerzitetima. Bio je umetnički direktor Instituta za jazz studije „Thelonious Monk” dok je bio u Bostonu a, posle 18 godina na muzičkom odseku Koledža Grada Njujorka, sada nosi titulu Istaknutog profesora emeritusa iako je kao izvođač aktivan kao i uvek. Karijera izvođača i studijskog muzičara Rona Cartera traje pola veka i obuhvata stotine albuma, gde je pružao podršku jednoj od najuglednijih ritam sekcija u istoriji jazza; njegovo je ime praktično postalo sinonim za njegov instrument. Neki smatraju da je dosegao vrhunac.
"Pa, ja sam na neki način kao Martin Luther King, ali još se nisam popeo na vrh planine”, kaže Carter. "Pokušavam da pronađem vrh planine, a jedini način da se tamo stigne je svirajući svako veče kao da mi je to poslednja šansa da to uradim kako treba. Mislim da sam nekoliko puta dospeo zaista blizu, a pogled odande je, mogu da zamislim, spektakularan. Sad sam negde kod visine preko koje drveće više ne raste – ali stići ću i do vrha.
KEVIN EUBANKS
Eubanks je rođen u Filadelfiji u porodici zavidne muzičke tradicije: majka Vera, ugledna pijanistkinja i muzički pedagog, ima master diplomu; ujak Ray Bryant je poznati jazz i blues pijanista; a i Kevinova braća su uspešni muzičari: Robina smatraju jednim od najvećih trombonista današnjice, a Duane je odličan trubač. Kevina je muzika privukla dok je još slušao energične zvuke fusion i progressive rocka, a zatim je otišao na studije na Berklee. Svirao je sa ikonama kao što su McCoy Tyner, Art Blakey, Roy Haynes, Dave Holland i Ron Carter. U svojoj ranoj istaknutoj karijeri, Eubanks izdaje veći broj albuma za kuće Elektra, GRP i Blue Note, a zatim, 2010. godine, potpisuje ugovor sa svojom sadašnjom izdavačkom kućom Mack Avenue. U svom bendu Eubanks ima snažnog saveznika u ritam sekciji, bubnjara Marvina “Smittija” Smitha, koji je, kao i Eubanks, bio impozantna figura na muzičkoj sceni pre nego što je otišao na zapad da bi se pridružio bendu čuvene televizijske emisije “Tonight Show”. U redovima ove srčane jedinice, koja spretno kombinuje „fusion” u najboljem smislu te reči sa drugim stilskim pravcima, nalaze se i saksofonista Bill Pierce, koji vodi katedru za duvačke instrumente na prestižnom muzičkom koledžu Berklee, klavijaturista Gerry Etkins i basista Rene Camacho. Album Zen Food nagoveštava osećaj raznolikosti kao i kolektivnog kontinuiteta, kvalitete koji se već dugo neguju, a sada je spreman da krene u svet. Što se tiče duge saradnje sa Jay Lena, Eubanks tvrdi, “Uživao sam u tom poslu. Uživao sam učeći sve te nove stvari, i upoznajući nove ljude, i posmatrajući drugu stranu onogo što nisam poznavao. Ono što mi je bilo novo, nikada nisam bio nešto naročito upućen u dešavanja u Holivudu. Bio sam ponešto načuo i poznavao par ljudi tu i tamo. Tako da je prilika da steknem uvid u sve to iz ptičije perspektive bilo i ostalo fascinantno iskustvo. Kako brzo pojašnjava, kroz smeh, “Ne mogu da kažem - o, pa da, samo ću se vratiti onome što sam radio pre. Sada sam proizvod obe strane, i to na sreću. Svim srcem prihvatam sve što sam naučio i što nastavljam da učim o čudnim putevima Holivuda. Ovo „novo” poglavlje u Eubanksovom životu nije, kako kaže,“tako strano, pošto sam to radio i ranije. Samo na drugačijem nivou. Muzički sam na drugom nivou, kao i lično. Sve je u stanju napretka, sa više iskustava u mnogim oblastima. To bi trebalo da bude interesantna avantura.”
Govoreći o svom novom poglavlju, Eubanks zaključuje da, “kao fizička i emotivna ljudska bića, prolazimo različite faze u životu. Mislim da je prosto bilo vreme za promenu, iz više pravih razloga. To je bio prirodni proces, i ja to poštujem. Pomislio sam, ‘ok, onda učini to.’ U vreme kada sam prihvatio posao, već 15 godina sam bio na gostovanjima i turnejama, i bio sam već umoran od toga da svakom koga upoznam moram da kažem zbogom. Pomislio sam da bi bilo lepo neko vreme se skrasiti na jednom mestu. Nikada nisam ni sanjao da bi to moglo da se pretvori u 18 godina. Na neki način to je isti proces.”
MULGREW MILLER
Mulgrew Miller (rođen 13. avgusta 1955.) je američki jazz pijanista rođen 1955. godine u Grinvudu, Misisipi. U detinjstvu ispunjenom ranim muzičkim iskustvima, uglavnom je svirao gospel muziku u svojoj crkvi kao i R&B i blues na igrankama. Mulgrew se bez prestanka bavio jazz klavirom, i u srednjoj školi osnovao trio koji je nastupao na koktelima. Miller priznaje da zapravo nisu pojma imali šta rade i da su tek „prilazili jazzu”. Priča kaže da je Miller definitivno odlučio da postane jazz pijanista kada je video Oscara Petersona (privi put za Mulgrewa) na televiziji. “To je bio događaj koji će promeniti moj život. Istog trenutka sam znao da ću biti jazz pijanista.” Počeo je karijeru kao član grupe Jazz Messengers Art Blakija.
Mulgrew je zaista postao jazz pijanista, a od Petersona je preuzeo više od profesije. Millerovo sviranje ima mnogo tehničke snage koja se tako često povezuje sa Petersonom. Trenutno, vodi aktivan trio sa Derrickom Hodgom na basu i Karriemom Rigginsom za bubnjevima. Sa ovim trijom je izdao dva albuma do sada (oba za Max Jazz Records): Live At Yoshi's Vol. 1 (2004), Live At Yoshi's Vol. 2 (2005).
20. maja 2006, Milleru je dodeljena počasna titula doktora izvođačkih umetnosti na koledžu „Lafayette” povodom 171. početnih vežbi. Miller trenutno živi u Istonu, Pensilvanija.
Pijanista Mulgrew Miller možda nema snagu zvezda kao što su Keith Jarrett, McCoy Tyner ili Herbie Hancock. Niti je ikada bio „flavor du jour”—posedujući prolaznu, ali i nestalnu široku popularnost koja možda dobro izgleda dok traje, ali se retko pokaže dobrom na duge staze. Ali jedan pogled na njegovu obimnu diskografiju, koja obuhvata turneje/snimanja sa muzičkim legendama kao što su Art Blakey, Tony Williams, Woody Shaw i Freddie Hubbard jasno pokazuje da je Miller jedan od najtraženijih pijanista aktivnih u mainstream jazzu danas.
K u l t u r n i...c e n t a r...N o v o g...S a d a
N O V O S A D S K I...J A Z Z...F E S T I V A L...2 0 1 1.