INTERVJU Mihajlo Miša
Blam
Mihajlo Blam
je muzičar sa dugogodišnjim muzičkim iskustvom, ali ne samo tim,
već se, počev od 1987. bavi, pedagoškim radom. Naime, od tada
vodi i radionice za kontrabas, a na jednoj smo imali prilike da
prisustvujemo juče u Art klubu KCNS-a.
Istorija
jazza je, u mnogim njegovim segmentima, poprilično nejasna, ali da
li postoiji neki operativni datum koji se može povezati sa nastankom
radionica? Istorija jazz Work-shopa je duga koliko
i istorija jazza, dakle čitav jedan vek, kad su ljudi dolazili da
čuju mučičare na bini. To je već neka vrsta radionica. Ali, prve
radionice su uradili Francuzi, koji su finansirali dolazak
mnogih američkih muzičara, kako bi ovi objasnili kako oni to
sviraju, zašto i na koji način. To je bila priča podignuta na nivo
akademskog, gde su obrazovani muzičari slušali one koji su tu muziku
rađali. Američki muzičari neretko, i nisu bili u stanju da objasne
šta oni to sviraju, jer su se i sami suočavali sa definicijom jazza.
Mnoge stvari u jazzu nemaju neku definiciju, kao na primer¸ šta je
to feeling… ali recimo da je jazz Work-shop nastao u Francuskoj
50-tih godina, da bi ga kasnije preuzeo ceo
svet.
Možete li
se setiti vašeg prvog Work shopa? Svoje prvo predavanje
sam doživeo u hotelskoj sobi Liroja Vinegara. Ja sam mu praktično
pokucao na vrata i zamolio ga da mi objasni neke stvari. On je
izvadio kontabas i rekao - Sviraj. Ostali smo preko četiri sata i
Liroj mi je pričao ono što je mislio da treba da mi kaže. To je bila
moja prva radionica, i neizmerno sam srećan što sam, eto, imao
priliku da učim, makar na kratko od
majstora.
Na
radionicama se nađu muzičari različitog senzibiliteta, nivoa
znanja… Tu se mora biti vrlo oprezan, jer u
takvoj situaciji neophodno je uspostaviti balans između onih koji
priču već znaju i onih koji se sa onim što pričaš sreću prvi put.
Ali, možda najvažniji segment raadionica je mogućnost da svako
pronađe neki detalj koji ga može
zainteresovati.
Pored
Vašeg pedagoškog rada, pripremate li neki novi materijal, neku
ploču? Pre izvesnog vremena sam predložio Polu
Mekartniju i preostalim Bitlsima da napravimo zajednički projekt u
kom bi, pored njih nastupio i mali sastav, recimo trio ili kvartet.
Polu se ideja dopala i načelno je pristao. Sada to treba
razraditi.
Dosta
ambicionzno i zanimljivo, rekao bih - i
skupo. Da, izračunao sam da mi na samom početku
treba 65.000 dolara, ali uzeću kredit od banke, jer sem novca, nemam
šta da izgubim.
Razgovarao
A. Lj. |