INTERVJU Suzan Vejnert,
gitaristkinja iz Nemačke
Džez mi
je sve u životu
Ima u
njihovom džezu nešto od fanka i roka, na momente su duhoviti, a po
tome što su se tokom svirke pošteno, sve na kolenima, izrazgovarali,
reklo bi se da beskrajno uživaju u sviranju, a da je ostao koji
satić duže basista trija Suzan Vejnert - Martin Vejnert progovorio
bi na srpskom. Posle sinoćnog nastupa u Studiju
M, zatičemo Suzan u garderobi kako sama pakuje brdo kablova i nekih
sitnih zezalica za koje običan ženski svet konta samo da su one
muški posao. Na propitivanje, što joj Martin i bubnjar Hardi
Fišheter ne pomognu, kaže da se ovog puta (da li slučajno baš u
Srbiji) tako zalomilo, ali da joj muž inače pomaže oko tih tričavih
stvari kakve su pakovanje posle svirke.
- Postojimo
od 1985. godine. Tu su moj muž Martin i Hardi Fišheter. Martin
ranije nije svirao ovu vrstu džeza. Od kako smo zajedno, okrenuli
smo se istraživanju modernih pravaca džeza, zapravo onima koji nam
pričinjavaju zadovoljstvo. Nakon nekog vremena, snimili smo i prvi
album ali smo prethodno mnogo svirali. Ja sam svirala i sa drugim
bendovima i muzičarima, što je samo oplemenilo moja džezerska
iskustva. Do sada smo snimili četiri ploče i sve su vrlo različite
upravo zbog različitih uticaja koje smo istraživali, putovanja,
susreta sa drugim ljudima, što je i logično. Inače, nije uopšte lako
snimiti džezersku ploču. Zbog toga sam se svakoj radovala kao da su
mi deca, a uostalom na neki način i jesu, jer ih neguješ i brineš o
njima kao o deci. Džez je sve u mom životu. Imam sreću da je muzika
moj posao, dakle da radim to što sam zapravo ja. Kada idem na posao
nikada nema bilo kakvu vrstu otpora ili umora, ne idem s
opterećenjem kao većina ljudi i to je velika sreća. Ja se radujem
radu, jer je rad, odnosno džez moja pasija i mimo njega ne treba mi
neko drugo vreme, čak ni slobodno, jer me on ne umara, već ozaruje.
Međutim, kada puno putujemo, uvek volim kada se vraćam u svoj dom u
Nemačkoj jer je on moj mir i oaza iz koje vučem
snagu.
Kakva je
džez scena u Nemačkoj? Pa nije baš idealna.
Nema mnogo klubova u kojima bi se negovao džez a nema ni mnogo
bendova koji zajedno ozbiljno rade bar neko vreme. Uglavnom ne
izdrže dugo zajedno. Džez muzičara ima, ali je publika na primer
dosta čudna: radije sluša sastave u kojima je makar jedan crnac, što
je besmileno jer muzika se oseća ili ne oseća, ti si iskren ili
nisi, neka fizička odlika nije u tome presudna, već srce, intuicija
i emocija.
Gde ste
skoro svirali a rado se sećate tog
koncerta? Bili smo nedavno u Makedoniji, u Skoplju
i Bitolju. Bilo je vrlo lepo. Prvo božanstvena je priroda a onda
ljudi su divni, imaju istančan osećaj za muziku, za trenutak u
muzici.
Kako je
bilo večeras u Novom Sadu, da li ste prvi put u
Jugoslaviji? Publika je bila vrlo inspirativna a uvek
je važno da to što svirate osete oni koji vas slušaju i da vam na
scenu pošalju to što misle o onome što čuju. To je neopisiv i
nedostižan osećaj. Inače, u Novom Sadu i uopšte vašoj zemlji sada
sam prvi put, što je možda čudno za Nemicu. Nikada nisam bila ni na
Jadranu, ni ja, ni moji roditelji. Rado bih došla opet ako publika
bude i dalje tako dobra.
S.
M. |