INTERVJU RATKO
DIVJAK
Drugo
festivalsko veče je obilovalo različitijim džezističkim stilovima, a
na bini smo imali prilike da vidimo-čujemo razne interpretacije
džeza, od aranžmanski uokvirenog do etno-improvizovanog pogleda na
stvar. Negde između ove dve krajnosti našao se i »Ratko Divjak
Quartet«, sa čijim smo liderom porazgovarali o mnogočemu, ponajviše
o džezu.
Večeras
nastupate sa Urošem Šećerovim, novosađaninom, sa kojim ste nastupali
ranije. Možete li se setiti vaših prvih zajedničkih
nastupa? To je bilo davno, mislim 1982-83, ne
mogu se tačno setiti, ali nismo dugo radili zajedno, desetak godina.
Doduše, bili smo u kontaktu, ne u muzičkom, pa smo, eto sad
iskoristili priliku da se ponovo spojimo. I u muzičkom
smislu.
U ovoj
postavi prvi put nastupate u Jugoslaviji, a i dugo Vas nije bilo;
kako Vas prihvata mlađa publika, koja mahom i ne zna za Vaše ranije
radove? Dobro prolazimo i kod njih. Baš juče smo
svirali u Osijeku, odlično smo prošli, imali smo dobru reklamu na
radiju, prezentiran je moj novi CD, tako da su znali šta ih
očekuje.
Novi
album je na tržištu, pripremate li neku promociju na ovim našim
prostorima? Kada smo došli u Jugoslaviju, saznali
smo da su festivalski nastupi vezani, pa možda ne bi bilo loše
napraviti nekakav mini-tour, recimo sledeće godine, koji bi
uključivao sve veće gradove u kojima bi promovisali novi
materijal.
Slovenačka jazz scena, klubovi, interesovanja za
jazz? U Sloveniji ima klubova u kojima se
svira jazz, ali, koliko znam, samo u Ljubljani postoji oficijelni
Jazz klub, koji radi stalno. Ima klubova u kojima se svira, a vrlo
važno za slovenačku Jazz scenu jeste i to što mladi slovenački
muzičari odlaze na studije muzike u inostranstvo. U Grac,
Roterdam…
Izdavaštvo u Sloveniji? Postoje privatne
izdavačke kuće s kojima se može napraviti dobar aranžman, tu su i
sponzori voljni da ulažu u jazz projekte, tako da to nije problem,
lako se može dogovoriti.
Ljubljanski Jazz festival?
On ima dve
varijante, kao i u Evropi uopšte, gde se neguju različite struje -
mainstream i alter-scena, ali postoji i festival nazvan »Druga
gozba«, kao neka vrsta odgovora na ovaj
festival.
Da li ih
posećujete? Da, interesantni su mi i drugi vidovi
izražavanja, kao na primer etno, ali to su sad neke druge opcije,
koje nisu u pravom smislu iz jazz tradicije, jer imaju svoju
specifičnu ritmiku, melodiku.
Prošle
godine je na festivalu u Ljubljani nastupio i Anthony
Braxton? Braxton je odličan muzičar, poznaje
muziku, profesor je, ali mi se čini da je ipak malo pretenciozno na
festivalu svirati solo saksofon jedan sat.
Vi ste
bubnjar. Koji od muzičara-bubnjara je na Vas ostavio najjači
uticaj? Dobrih bubnjara ima mnogo, ali recimo da
Elvin Jones-u pripada jedno vrlo važno mesto u jazzu, a pošto sviram
i u Big Bandu, za mene je Buddy Rich, i ne samo za mene, fenomen.
Što se tiče muzičara iz mlađe generacije, izdvojio bih Peter
Erskina, koji je vrlo raznovrstan i odlično se snalazi u mnogim
stilovima.
Večerašnji koncert? Za večeras smo
pripremili jedan šareniji, festivalski program, razumljivo, to su
različiti komadi primereni već definisanom festivalskom
programu. A.
Lj. |