RAZGOVOR
SA DUŠKOM GOJKOVIĆEM
Novosadski
jazz festival je trećeg dana ugostio jedno od najznačajnijih imena
jugoslovenske jazz scene, Duška Gojkovića, trubača, kompozitora i
aranžera. U klubu “Trema«, koju je, i pored izvesnog radnog staža,
imao i potpisnik ovih redova, od gospodina Gojkovića se moglo čuti
dosta stvari vezanih za razvoj muzike, razjasniti poneka nedoumica,
ali i saznati ponešto od njegovih planova i
ambicija.
Nastupali
ste sa mnogim muzičarima, različitog umetničkog senzibiliteta,
ogledali se u raznim projektima, ima li nešto što ste radili ili
planirate da radite a da je za Vas predstavljalo, na neki način,
novinu?
Prošle
godine sam bio u Guči, gde sam slušao trubače, zajedno sa svojim
producentom, koji me je nagovarao da napravim nešto sa trubačima.
Oni da sviraju svoju, cigansku muziku, a da ja preko toga sviram
Be-Bop. I pre nekih mesec i po dana posetio sam Vranje, i našao se
sa orkestrom Feata Sejdića, trubača sa kojim sam snimio jedan CD.
Svirali smo neku fuziju narodne muzike sa jazzom, neku vrstu World
Music i to je, mislim, prvi put da se neko usudio da sa originalnim
ciganskim bendom svira jazz. Materijal je urađen i iskoristiću vreme
koje provedem u Beogradu da nešto dosnimim, sinhronizujem. Taj CD će
da izađe za nemačkog izdavača Enja
Records.
Ljiljana
Sađil je pre nekoliko godina snimila album sa Vašim originalnim
kompozicijama.
Ljilja je
vrlo talentovana i ja moram da joj dam kredit što se uopšte usudila
da napravi ovakav CD. Uzela je deset ili dvanaest mojih kompozicija
(balade, Be-Bop i brze stvari), napisala tekst na engleskom i
otpevala. Mislim da je ona to odlično uradila, kao i muzičari koji
su svirali na albumu. Za mene je to veliki kompliment da se neko
uopšte seti i da ima hrabrosti da tako nešto
uradi.
Spisak
muzičara sa kojima ste nastupali je vrlo dugačak. S kim je
bilo a) najlakše
raditi b) najteže raditi
i c) od koga se moglo najviše
naučiti? d)
Radio sam sa
mnogim muzičarima svetskog glasa. Svi oni su bili divni, skromni
ljudi, naprosto zato što su verovali u sebe i u znanje koje
poseduju. Ja sam imao sreću da se nađem u pravo vreme na pravom
mestu - živeo sam u Njujorku pet godina u šezdesetim i sedamdesetim.
Mnogo sam naučio od Majlsa Dejvisa, Dizija Gilespija, Klarka Terija…
i ne samo od trubača, nego i od drugih instrumentalista sa kojima
sam svirao. Svi oni su me prihvatili kao potpuno ravnopravnog člana,
što je za mene bila velika čast. Nije bilo teško ni sa kim. Imali su
svoj personality, tako da nije bilo problema da sviram s njima i
pokažem svoju ličnost. Stvar je bila u tome da te respektuju ako
imaš svoj stil. Sa Dizi Gilespijem sam išao na jednu veliku turneju,
gde me je on svake večeri pozivao ispred orkestra da sviramo
zajedno. Za mene je to bio izazov, toliko veliki da sam svirao bolje
deset puta nego što obično sviram. Puno mi je značilo to što mi
pruža šansu i ceni moju svirku. Dao mi je veliku moralnu potporu. Ne
radi se samo o tehnici. Jednom sam pitao Majlsa da mi objasni koje
je promene odsvirao u srednjem delu neke kompozicije, a on mi je
odgovorio da nije važno šta se odsvira, nego kako. Dakle, najvažniji
je taj personality, do kog je zaista teško
doći.
Svirali
ste u Big Bendu. Koliko je on značajan za razvoj muzičara, i da li
možda Big Bend, budući da je konceptualno drugačiji od malog
sastava, može predstaviti barijeru u razvoju jednog instrumentaliste
koji se ogleda u malom sastavu, u kom praktično svo vreme nastupa
solira?
Za sve
muzičare Big Bend je velika škola. Svi američki muzičari koje znam
su prošli kroz veliki orkestar. Tu se nauči disciplina, fraziranje,
tehnika, a onda kad odeš u mali sastav, već imaš izvesnu
samodisciplinu, poznaješ harmoniju i
formu.
Naša
scena u odnosu na Evropu?
Pitanje je
malo nefer, jer se to ne može uporediti, iz razloga što su umetnici
u Jugoslaviji imali izuzetno teške uslove u poslednjih
deset-petnaest godina. Nisu imali te uslove kakve su imali muzičari
u Francuskoj, Nemačkoj, Engleskoj - da se normalno dalje razvijaju.
Mnogo putujem i u prilici sam da čujem muzičare širom sveta. Mislim
da ovde postoji plejada veoma talentovanih mladih muzičara, kao što
su Marko Đorđević, Fredi Stanisavljević, braća Banovići, koji su
uspeli da se izbore sa vrlo teškim uslovima
ovde.
Sredinom
pedesetih ste otišli u Nemačku i relativno brzo ušli u jazzerske
krugove, što se za neke naše muzičare ne može
reći.
Bio sam vrlo
uporan u tom pogledu. Rekao sam sebi da hoću da sviram jazz trubu i
ništa me drugo ne interesuje. Nije jednostavno spakovati se i otići
u inostranstvo bez znanja jezika. I naći se na mestu na kom sviraju
veliki majstori. Sve svoje vreme sam koristio da vežbam, čekajući da
padne noć kako bih otišao u Jazz Halle da sviram na Jam-sessionu sa
velikanima. U to vreme su Nemačku posećivali američki muzičari, koji
su posle koncerta odlazili dole u klub i svirali
Jam-session.
Koliko
je, po Vašem mišljenu, potrebno vremena da Jugoslavija i njeni
muzičari uhvate korak sa svetskim
tokovima?
Vidim da se
dešavaju dobre stvari. Stjepko je otvorio Jazz-centar u Beogradu,
ima dosta festivala po gradovima u Srbiji (Novi Sad, Niš,
Kragujevac)… O jazz muzičarima nema ko da se brine, treba im pomoć,
neka subvencija, oni su kao siročići bez zaštite ali sam siguran da
će jazz muzika ovde nastaviti da se
razvija.
A.
Lj. |