INTERVJU blic intervjui sa
članovima EHUD VUD AŠERI TRIJA
KAD JE
SVIRAČ DOBAR, MUZIKA NIJE TESNA
Ehud
Ašeri, pijanista koji izgleda kao mali od palube sa nekog
italijanskog broda koji se trbuhom za kruhom tridesetih godina ovog
veka otisnuo put Njujorka, najpre kaže da je svim čulima uživao u
sviranju, a nada se da je to i publika
osetila.
Da li se
u programskoj knjižici potkrala neka greška, je li moguće da ti imaš
samo 21 godinu, a da tako sviraš?
- Rođen sam
1979. godine, znači tačno je, a počeo sam da sviram sa sedam. Sada
studiram klasičan klavir. Muzika je moja omiljena stvar u životu, ja
praktično ništa drugo ni ne radim sem te najbolje stvari na svetu.
Uspevam čak da živim od toga. U poslednje dve godine imam angažman u
njujorškom Rejnbou i to mi je veliko iskustvo. Velika je sreća
uopšte svirati u Njujorku jer ima toliko ljudi koji nemaju tu
privilegiju a dobri su.
Ti si iz
Njujorka. Kako je sada tamo?
- Njujork je
i dalje centar sveta: muzike, filma,
umetnosti…
Je li
strah popustio Amerikance?
- Kada sam u
novembru napustio Njujork ljudi nisu izlazili mnogo jer su se
bojali. Iz straha se nisu družili što je suludo, jer moraš živeti.
Ljudi u Izraelu i vi ovde to vrlo dobro znate. Ali čujem da se
lagano oslobađaju straha od užasa koji se
desio.
Koliko
naših muzičara znaš?
- Duška
Gojkovića, Stjepka Guta, dopada mi se kako sviraju. I ovi momci sa
kojima sam večeras svirao dobri su ljudi, to se oseća. Ne znam mnogo
o ovdašnjoj muzici, iz restorana znam pomalo folka. Ja inače volim
muziku iz naroda.
Predrag
Perić, bubnjar: - Drago mi je ako se
publici dopao ovaj mejn strim džez koji je teško shvatiti i biti u
toku sa njim. Do Njujorčanina smo došli preko Stjepka Guta, a sreli
smo se u Beogradu pre tri dana i probali kratko… ispostavilo se da
je čovek naša krvna grupa.
A šta bi
bilo da nije?
- Verovatno
ne bismo svirali zajedno i Stjepko to ne bi ni
organizovao.
Bojiš li
se susreta sa nepoznatim muzičarima?
- Ne,
naprotiv. Uvek im se radujem jer oni obećavaju novu
komunikaciju.
Milan
Pavković, bas Koliko ste sati vas
trojica uspeli zajedno da odsvirate?
- Imali smo
nekoliko proba, zapravo dve probice i nastup u Nišu. Ovo nam je
otprilike peti sat koji sviramo zajedno.
Osećaš li
se sigurnije kada sviraš sa ljudima svojih godina i sličnog iskustva
ili na primer sa Stjepkom Gutom sa kojim ste ti i Perić svirali
prošle godine?
- Super se
osećam kada sam na sceni sa dobrim sviračem i nije bitno koliko on
ima godina. Zajedno vozite ako ste obojica sigurni u to što svirate.
Kao i vožnja kolima, uvek voliš da te vozi neko ko zna da vozi, nego
neka budala pa da izgineš.
Ko
najbolje vozi u našoj džez muzici? S kim bi seo žmurećki za
volan?
- Volim kako
svira Duško Gojković sa kojim sam svirao nekoliko puta, volim
Stjepka Guta a od ovih mlađih volim da se nađem na seni sa Predom
(Predrag Perić) jer odlično svira, sa Dušanom Novakovim, Dušanom
Ivaniševićem. Od dobrih svirača učiš a i oni uče od
tebe.
Koliko na
samu svirku utiče to kako uđeš na scenu, to jesi li gladan ili sit,
umoran, koliko su bitni situacija ili stanje iz kojih izlaziš na
scenu?
- Ako
pojedeš »ramstek« i popiješ litar vina ne verujem da ćeš biti
pokretan. Ako si neispavan i umoran to može donekle da utiče na
sviranje, mada to opet zavisi od dobrog ili lošeg svirača. Duško je
maltene iz samog aviona došao na scenu a ima 70 godina i odsvirao je
na nivou koji mu odgovora. Ti vrhunski profesionalci, bez obzira na
uslove, ne idu ispod zacrtanog nivoa. Njihov najgori nivo je visoka
klasa za ostale. Dobar svirač kada stane na scenu zaboravi da ima
boraniju za ručak i da li mu žena troši sve pare za
garderobu!
Je li to
nešto autobiografski?
- A ne!
Nije.
Jesi li
nekad slušao dobrog svirača koji svira na visokom nivou, ali bez
emocija?
- Ima
strašno perfektnih svirača koji svojim sviranjem ne dodiruju nikog,
niti ta muzika dopire do njih. Ali je opet neverovanto da to bude
tehnički dobro odsviramo, a bez emocija.
S.
M. |