Vojislav
Pantić, muzički kritičar (»Vreme«, »Nin«, Radio Pančevo, Treći
kanal)
OČEKIVANO, KOMPROMIS I IZNENAĐENJE
Muzički
kritičar Voja Pantić obreo se na Festivalu treće večeri, odslušao
tri koncerta koja je odslušao ocenjujući i stanje… (Rečenica je
“isheklana” u izbezumljenim jutarnjim satima, uprkos nekoliko kafa i
obećanjima urednika Biltena da će suvim zlatom platiti budnost
redakcije!) ... Ili u prevodu:Voja Pantić ocenjuje koncerte
Kvarteta Duška Gojkovića,Trija Fransoa Žanoa i Grupe Elvisa Stanića,
a daje i ocenu naših džez festivala i savetuje njihove organizatore
šta im je ubuduće činiti:
Duško
Gojković je odsvirao klasičan bi bap set sa onoliko prostora za
svoje soliste koliko ga oni zaslužuju a doveo je ozbiljan sastav,
koji je svirao sa onoliko uvežbanosti koliko se može steći u toku
jednog popodneva, jer su se oni sreli maltene uoči koncerta.
Najzanimljiviji deo bila mi je treća kompozicija oko koje se sve
vrtelo. Ona me podsetila na Gojkovićev najkreativniji period rada s
kraja šezdesetih godina, kada je bio u punoj formi i kada je
predstavljao vodećeg srednjeevropskog džez solistu. Postava sa kojom
je svirao je savršena mašina za ovaj kraj sveta, onakava kakvu ima u
Japanu, Nemačkoj ili Americi. Od njih dobijamo prvoklasni moderni
pogled na bi bap.
Bilo je
razloga da se dovede i Fransoa Žano, prvenstveno kao pedagog, iako
nije tipičan predstavnik moderne francuske džez scene. On ne
predstavlja gornji dom francuske džez scene. Cenjen je kao solista,
ali njegovi albumi i prisustvo na vodećim francuskim festivalima su
minorni. Šteta je što poslednjih godina nismo mogli da vidimo važne
ljude koji su u Francuskoj postali velike zvezde. Jedva čekam
trenutak da vidim Džekija Terasona, Erika Trufazama, ili posle 15
godina Mišela Portala. Kad sarađuješ sa kulturnim centrima treba
tražiti najbolje jer su male razlike u ceni, u uslovima, eventualno
je teže zbog datuma, ali ako tražiš 7-8 od prvih 7-8 jedno ime će
valjda biti slobodno da dođe ovde. Slušajući Žanoov sastav nisam
osetio da se oni baš jako blisko pronalaze. Oni ne predstavljaju
tipični primer perfektno određenog postmodernog džeza sa dobrim
oslanjanjem na evopsku klasičarsku ili impresionističku muziku, što
je slučaj sa vodećim francuskih bendovima, ili na folklor:
francuski, mediteranski, afrički, balkanski, što takođe deo
francuskih bendova u poslednje vreme radi. Pre nekoliko nedelja bio
sam u Sarajevu, na džez festivalu koji je odlično organizvoan preko
kulturnih centara ali tako što je Edin Zubčević iz svake zemlje zvao
najjači sastav. I došli su.
Od Elvisa
Stanića nisam očekivao ovako nešto dobro. Prvi put sa ovih prostora
čujemo ozbiljno postavljenu «komeršl fjužn« varijantu. Za svaku
pohvalu i zato jer su totaono različiti od svega što je ranije
dolazilo sa tih prostora, pa ipak autentičan džez momenat koji može
da bude konkurentan u domenu takvog džeza. Kada iste večeri imamo
Duška Gojkovića i ovako nešto savršeno moderno, možemo reći da je to
bilo dobro džezersko veče«.
Saveti,
sugestije, predlozi
Neki
festivali, kao ovaj, imaju ozbiljne intencije, imaju katalog,
ozbiljne prateće manifestacije, dobar zvuk, dobro svetlo, ozvučenje,
najave, savršene biografije ljudi u programskoj knjižici, dok neki
to rade vrlo traljavo. Imamo slučaj Niša koji je juče imao neuspešan
pokušaj da dovede festival u Beograd pa su »zapucali« u Sava centar
sa programom koji teško da je za veliku salu Doma omladine ili SKC.
Imali su 500 ljudi u Sava centru! Svim festivalima nedostaju velika
evropska imena i prava američka zato što su ona dosta skupa a nije
realno da se uradi nešto sa manje para nego što je to moguće.
Prosečan fond svih festivala kod nas je fond za jedno i po veliko
ime, ili eventualno dva i zato ako hoćemo ozbiljne događaje koji će
biti konkurentni u Evropi, treba bar 4-5 puta više para. Ako je EXIT
imao, koliko sam čuo budžet od milion maraka, kako onda prosečan
džez festival sa 50 puta manjim budžetom može da bude veliki?!
Budžetom od 200 hiljada maraka mogao bi da se napravi konkuretan
festival u rangu festivala srednje garniture u Evropi. Treba trošiti
novac na velika imena iz Amerike i preko kulturnih centara okrenuti
se Evropi, ali tako da jedne godine budu ove 4 zemlje, druge neko
drugi. Ovaj festival ima odličan pogled na našu scenu jer su
izabrali sve profesionalne sastave koji rade. Nema muzičara koji
nemaju bendove, koji su samo imena koja za skupe samo za jedno
popodne. Trebalo bi znači mnogo više para jer bi se onda uradilo
mnogo više stvari. Ako može EXIT, zašto ne može džez. Ne vidim zašto
rok može da ima 50 puta veću podršku od zvaničnih
institucija.
S.
M. |