Laslo
Dorman, autor izložbe “Mi, Novosađani i jazz” i gost
festivala
Volim da
sam nevidljiv
Autobiografski redovi Lasla Dormana, ispisani u katalogu
koji prati njegovu autorsku izložbu, beskrajno su tužni i
nostalgični. Neka naročita tuga izbija iz svake njegove reči,
nostalgija za davnim vremenima u kojima je reći džez značilo isto
što izgovoriti i Novi Sad. Sedimo u jednom sobičku Kulturnog centra
a Dorman se seća starih novosadskih džez
dana:
-Nisu to
samo dobri stari džez dani, nego nostalgija za načinom života kojeg
više nema. Taj Novi Sad je nestao ni sam ne znam zašto. Nismo ni
osetili kada je taj život iskliznuo iz naših ruku. Danas više nemam
ni vremena da o tome razmišljam, jer puno radim, od jutra do večeri,
Više ne slušam ni ploče iako ih imam mnogo. Moj život je danas takav
ali je neminovnost. Radim na jednom radiju, vodim neku emisiju koja
nema veze s muzikom jer me u taj krug nisu pustili, kao što nisam
uspeo da uđem ni u svet džez fotografije, te fotografske klike vrlo
su zatvorene i ja sam se pomirio sa sudbinom da moram da radim ono
što mi daju jer imam četvoro dece: tri studenta i srednjoškolca koje
treba hraniti. Nesrećan sam što nemam vremena za muziku a u stvari
od posla nemam vremena da razmišljam koliko sam
nesrećan.
Kako ste
otišli odavde? -Otišao sam kada su
mi oduzeli posao na radiju, imao sam tamo još od 1974. godine džez
emisije od pola sata, posle malo i duže, oduzeli su mi pravo na rad
1991. godine...
Šta čini
dobru džez fotografiju, kakav ona “rukopis” mora da
ima? -Mora da ima štiming. Na njoj muzičar ne
mora po svaku cenu da svira. Za mene je, na primer, najbolja jedna
džez fotografija iz Nju Orleansa: jutro, crnac u košulju s rukama u
džepovima, verovatno se vraća kući sa svirke a trubu drži ispod
pazuha.Osim toga, moraš poznavati muziku onoga koga
fotografišeš.
Kakva je
po vama idealna atmosfera za džez svirku?
-Ja volim
kada je malo ljudi, kada je tiho, kada je pijanista s glavom tik kod
prstiju...Volim da sam i ja nevidljiv. Ovaj džez danas nije moja
muzika, ne mogu ja da podnesem te zvučnike...
Jedan mladi muzičar rekao mi je da
sviraš onako kakav si čovek...?
-Svakako.
Može i drugačije, ali to onda nije
istina.
Koliko
niste dolazili ovde? Do oktobra prošle
godine, nisam bio tri-četiri godine jer sam mnogo govorio protiv
rata. Inače, teško podnosim dolaske ovamo, sve me stuži, podseti na
ono vreme, naročito taj most koga više nema a u čijoj blizini su
nekada bile najbolje džez svirke, dole u dvadesetčetvorci i tamo u
podrumu, s desne strane stare zgrade pozorišta. Međutim, jako me
obradovla Vesna Kaćanski kada me pozvala na ovaj festival. Bio sam
na Jadranu i nisam mogao da verujem kada sam čuo njen glas. Radovao
sam se kao dete.
S.M. |