J A Z
Z fotografije
1. BEAVER
HARRIS QUARTET, 1983
2. ANDREW
WHITE, 1983
3. STEVE
LACY, 1986
4. ARCHIE
SHEPP, 1984
5. JOE LEE
WILSON, 1980
6. PRINC
LASHA, 1986
7. JAM
SESSION, 1986
8. PLAKAT U
PARKU, 1987
9. PLAKAT U
PARKU, 1986
10. MATTHIAS
SCHUBERT, 1986
11. DRESCH MIHÁLY
12. LASLO
DORMAN, autor izložbe
13. Autor sa
fotografijom JOE-a HENDERSON-a, 1980
14. Autor sa
fotografijom ALBERT-a MANGELSDORFF-a, 1980
15. JOVICA MILOŠEVIĆ –
FITZGERALD
16. JOVICA
MILOŠEVIĆ – FITZGERALD
17. JOVICA
MILOŠEVIĆ – FITZGERALD & TONY SCOT, 1984
18. MY FANNY
JOVICA – izložba fotografija na SPENS-u, 1987
19. MY FANNY
JOVICA – izložba fotografija na SPENS-u, 1987
20. STJEPKO GUT,
1979
21. DRESCH MIHÁLY
& PRINC LASHA, JAM SESSION, 1988
22. LOU DONALDSON,
1988
23. MATTHIAS
SCHUBERT, 1986
24. SAM RIVERS,
1982
25. BORA ROKOVIĆ,
1986
26. MIŠA KRSTIĆ,
1980
27. STEVAN KOVAČ
TICKMAYER, 1986
Steve Lacy, 1986
Archie Shepp, 1984
|
Rodio sam
se 1944. godine u Bačkoj, u Staroj Moravici. Osnovnu školu sam
započeo u rodnom selu i završio na Paliću. U Subotici sam pohađao
gimnaziju i muzičku školu a školovanje sam okončao na isturenom
odeljenju beogradske Muzičke akademije u Novom Sadu. Svirao sam u
filharmoniji, velikim omladinskim orkestrima, diksilend (plesnim)
ansamblima te u orkestrima narodne muzike. Na programima Radio Novog
Sada vodio sam od 1974. emisije džez-muzike i bio sam član saveta
Dana džeza u Novom Sadu. Sa fotografijom sam došao u dodir kada sam
kao desetogodišnjak na tavanu naše kuće naišao na jedan Agfa box 6x9
aparat. Festivale džez muzike sam pratio skoro od kada ti festivali
i postoje na ovim prostorima. U nekadašnjoj Jugoslaviji led su prvi
probili Slovenci na Bledskom jezeru, zatim su u Ljubljani osnovali
vlastiti festival, u Beogradu su od 1970. a u Novom Sadu od 1979.
godine održavani redovno ne baš beznačajni festivali. Dani džeza u
Novom Sadu su posle deset godina postojanja, ukinuti zbog nedostatka
novca, beogradski festival je pauzirao nekoliko godina zbog ratova i
međunarodne blokade, ali su u međuvremenu obe manifestacije
reanimirane. Štaviše, u najtežim vremenima, u Kanjiži je pod nazivom
Džez, improvizativna muzika... osnovan još jedan
festival. Bezmalo dvadeset godina bio sam fotoreporter i novinar
novosadskog nedeljnika Képes Ifjúság, i u tom periodu na stranicama
tog lista objavljeno je "nesrazmerno" mnogo fotografija i tekstova o
džezu, ali svoje fotose i članke o džezu objavljivao sam i u listu
Magyar Szó i časopisu Új Symposion. Sa tvrdokornim braniteljima
pravopisa vodio sam borbu prsa u prsa – uspešnu – da ni slučajno taj
jazz ne pišemo kao dzsessz. Nije ni na oko lepo, a o tome da i ne
govorimo da se čak ni na američkom engleskom ne izgovara sa "s",
nego sa "z". Na
radiju sam se od 1988. našao u nemilosti i kada su mi zbog "huškanja
protiv rata" začepili usta, najpre su ukinute moje emisije o
džezu. Sa
porodicom od 1993. živim u nekoj vrsti egzila u Mađarskoj, u mestu
Piliščaba i, u nedostatku boljeg, radim kao urednik na programima
Mađarskog radija. Sve više mi nedostaju, međutim, dobar džez i
bavljenje fotografijom. Kao i onakvi jam session-i, sveopšta veselja
do rane zore, kakvih je bilo na našim novosadskim festivalima. Bože,
kakvi su to samo jam session-i bili! Jer takvih burnih zajedničkih
improvizacija, kakvih smo se naslušali i nagledali nadomak starog
mosta, u podrumu Studija 24, ili u suterenu starog Srpskog narodnog
pozorišta i, dakako, u skučenim podrumima Tribine mladih – nije
nigde na svetu bilo. Ili bar ne u ovom, istočnom delu Evrope, gde su
decenijama štedro gradili socijalizam, kako se odnedavno
ispostavilo, posve nepotrebno. Takve atmosfere, kao u Novom Sadu,
nije bilo ni u Beogradu, ni u Ljubljani, ni u Zagrebu, dakle tamo
gde je bilo festivala džeza. Jedna od bitnih karakteristika Dana
džeza u Novom Sadu bio je session koji je trajao do sutradan ujutro.
Noć je neprimetno brzo prošla, samo bismo iznenada primetili da se
pošteno razdanilo i da ispred suterenskih prozora promiču zembilji,
cegeri u odlasku ili u povratku sa pijace. Obično bi tek kasno
ujutro počeli da se rastajemo. Dešavalo se da sutradan pre podne,
posle session-a poslednje festivalske večeri, kod mene u stanu
(Liman I) kuvam punu kofu kafe za društvo, i tek potom bismo se
razišli – do sledeće godine. Svako je odlazio svojim putem, i
muzičari, i mi. Vrlo dobro se sećam prvog zaista velikog novosadskog
džez-događaja, mada nisam bio lično prisutan. Luj Armstrong, na
stadionu Vojvodine, pre trideset i nekoliko godina. Nekako sam u to
vreme i dospeo u Novi Sad, bio sam podstanar, nisam imao novca ni za
šta, pa ni za ulaznicu. Novine su objavile da će Sačmo održati
koncert za 25 hiljada dolara. Njemu 25 hiljada, u dolarima, a ja
nemam ni kintu, ni u čemu. Nema veze, pomislio sam, ima mesta oko
stadiona, slušaću ga sa ulice. I kako se približavalo veče, moj bes
je toliko narastao, toliko sam se ljutio na njega, da sam rešio da
ga kaznim: neću da ga slušam, u širokom luku sam zaobišao stadion. I
kajem se zbog toga od tada neprekidno. Najavna numera moje prve
radijske džez-emisije bila je njegova: on je svirao, i pevao, sa
Bingom Krozbijem: High Society, jazz, jazz, jazz,
jazz! Često se
setim svog slučaja sa Armstrongom. I sećam se često i Jovice,
dragoga Jovice, kino-operatera koji se duboko stidi svog prezimena.
Pa smo ga svi zvali Ficdžerald: Jovica Ficdžerald. Krajem
četrdesetih, početkom pedesetih, umesto sovjetskih vojničkih marševa
i domaćih revolucionarnih masovnih pesama iz limenog zvučnika u
njegovom bioskopu orio se džez. I stizao je, kao ekspresni voz,
zajapureni direktor: Šta je ovo? Kapitalistička muzika? Neće proći!
I već je skidao sa gramofona i lomio na kolenu bakelitnu sedamdeset
i osmicu. Jovica se bez reči okrenuo i razbio sve ploče sa
revolucionarnim pesmama. Jasno je ko je bio u pravu - džez je
preživeo. I šta
je sa onima, pitam se, koji su u onim smutnim vremenima otišli
odavde? Neki samo tu, u susedstvo, kao ja. Neki su zapucali mnogo
dalje, na Zapad ili preko bare. Tikmajer, Toba, Aksin, Laura i
ostali? I šta je
sa onima koji su se zaputili na definitivnu drugu obalu? Aleksandar
Rukavina, čika Aca, predsednik saveta Novosadskih dana džeza, čovek
sitan rastom, ali neverovatno velikog srca. Stevan Radosavljević,
nekadašnji dirigent velikog orkestra, najveći gospodin. Pa Džems,
ili Bogdan Dimitrijević, saksofonista promuklog glasa, ili Kiki,
Jožef Kovač, muzičar u čijim je žilama tekla i ciganska, i jevrejska
krv, veliki šaljivdžija. Ili Čet Bejker, koji nam je nepune pola
godine pre svoje smrti svirao ovde, u Novom Sadu. A onda je u
Amsterdamu, sa jednog balkona, odleteo, kao kakav golub. I ostali:
Eduard Sadjil-Edika (Beograd), Miroslav Sedak-Benčić (Zagreb), Petar
Ugrin (Ljubljana). O mnogima ne znam ni to, da li već sviraju gore,
na večnim džez-poljima... Ne odlazim više na džez-koncerte. Iz toga sledi, da i ne
fotografišem muzičare. Nekad je to bio deo mog života, ali današnja
suluda pojačala ne podnosim. Mislim da ljudi ne odlaze na koncerte
ili u džez-klubove da slušaju muziku iz zvučnika. Ja volim
autentični zvuk instrumenta, a takvi su zvuci danas izuzetno retki.
Svi ton-majstori su gluvi, to je prava istina. A i ne zove me više
niko na koncerte, niti me ko šalje da pravim fotografije. Svojih
novaca, da idem na svoj trošak, još uvek nemam. Tako stojimo,
trenutno, džez i ja. Sećam se, na jednom Taktonsu, skupu radijskih ton-majstora
sa teritorije nekadašnje, velike Jugoslavije, muzičari Radio Novog
Sada su na otvaranju u Studiju M svirali numere Glena Milera.
Okupljeni stručnjaci, tonci iz cele zemlje, bili su fascinirani
ozvučenjem. Pa su se rastrčali, raspitujući se, ko ga je
projektovao, postavio. Jer tako nešto savršeno još nisu nigde čuli.
I tada je neko odao tajnu i razbio iluziju: nije bilo nikakvog
ozvučenja, pojačala. Muzičari su stajali u blagom polukrugu i
svirali, bez mikrofona. Svoje uspomene sam sakupio i doneo na ovu
izložbu. Svoje prijatelje. Džez – to smo mi, zajedno.
Laslo
Dorman |