INTERVJU Uroš Šećerov,
perkusionista
DŽEZ NIJE
PROSTOR, DŽEZ SU LJUDI ili KAO VOĐENJE
LJUBAVI
Dok svira,
muzika Uroša Šećerova ozaruje njegovo lice i samu publiku. I nekako
s ove strane, iz mraka, sve se čini tako lako i jednostavno, tako
moguće da i ruke nas koji lupamo takt, u toj uzbudljivoj igri
zavođenja, spretno i snažno a opet nežno pronađu tanane i
najosetljivije tačke na našoj duši.
Ovih dana
stalno slušamo neke stare džezere koji oplakuju stare džezerske dane
u Novom Sadu. Dokle ćemo to još slušati, navući ćemo osećaj krivice
što ne pamtimo dane kada se otpadalo od džeza po »dvadesetčetvorci«
ili podrumčetu starog pozorišta?
- Čuo sam
to. I meni su sad već više bezvezne te priče. Tada je možda bila
bolja atmosfera, bio je manji prostor pa se energija drugačije
koncentrisala, ali nije bitan prostor, bitni su ljudi. Džez nije
prostor, džez su ljudi. Ovo je poslednji mali festival uoči onog
velikog, ali u svakom slučaju za divljenje su sva nastojanja
nekolicine ljudi da svih ovih godina održe džez u gradu. Sledeće
godine sve strukture koje drže novac, od gradskih, pokrajinskih do
republičkih, ako budu zainteresovane i pomognu festival budžetom
većim od ovogodišnjeg koji je 800-900 hiljada dinara imaćemo
ozbiljan festival. Sada već imamo sajt zahvaljujući kojem svi
džezeri u svetu mogu da dobiju pravovremene informacije o Festivalu,
a to će nam omogućiti nove veze. Osim toga, imamo dobru vezu i
saradnju sa ambasadama koje su ove godine pomogle i dovele strane
muzičare. Već od sledeće godine biće lakše jer će svi džezeri u svom
skedžualu imati zapisano da je novembar rezervisan za džez u Novom
Sadu.
Koliko je
važno za džez muzičara da zna čoveka s kojim svira i koliko džezeri
prilikom prve zajedničke svirke jedni druge mogu da
upoznaju?
- Džez je
život, razgovor, konverzacija. Dok sviraš s nekim zaista možeš da
provališ kakav je čovek. Ima ljudi koje jedva čekaš da sretneš na
sceni i izrazgovaraš se s njima, jer su strahovitio dobri
sagovornici a takvi su na primer »Yupika«. To je kao da pričaš s
najboljim prijateljem, drugom, kao da ste negde na moru, na jahti,
kao da vam je najbolje moguće. Tako je kad sviram sa Ratkom Divjakom
sa kojim sam počeo da sviram. Nije bitno poznajem li muzičara ili
ne, važno je da se prepoznamo u roku od četiri takta. To je taj
fluid koji nosi muzika, kad se desi ta emocija prepoznaće je i
publika i to je najvažniji trenutak muziciranja, to prepoznavanje,
taj razgovor koji se prenosi, kruži. Publika je najvažnija u celom
tom umetničkom poduhvatu jer bez nje ne bi bilo ni nas ni umetnosti.
Jer, da samo mi na sceni razgovaramo to bi bilo besmisleno, to da
smo sami sebi dovoljni. Tu nema umetnosti. Lepota je kad lepotu
prenesemo publici. Ako nema komunikacije na sceni, samo jednom
sviraš s takvim čovekom. Postoji ona teorija da treba sa svim
ljudima dobro živeti i ja se držim toga, ali ima ljudi koje jako
volim da vidim, nekih kojima se samo javim a ima opet onih pored
kojih volim samo da prođem. Tako je i na sceni, u
muzici.
Zašto
veliki broj muzičara ne ume da govori o svojoj
muzici?
- Muzika je
emocija a o njima se vrlo teško govori. To zaista umeju samo neki.
Muzika podstiče da se otkoče neke kočnice u stomaku i još dublje u
nama. Kroz muziku ja sam pronašao način da otkočim sve svoje emocije
i beskrajno uživam u tome. Dajem emocije, uzimam ih, prenosim dalje.
Volim i da pričam o muzici koju sviram, šta mi se dešava dok sviram,
kao se osećam. Muzika je kao vođenje ljubavi, ide od fantastične
predigre do fantastične katarze, nekad može da bude i drugačije i
nije tako lepo, nije dobar kraj ili nije dovoljno duga predigra, ali
kada je sa pravom osobom uvek je prava. Svaki put je bolji od
prethodnog.
Koliko je
važno da u tom zavođenju publika ima visok kriterijum koji je kod
nas prilično srozan?
- Ne bih se
složio s tim da je kriterijum pao. Prave stvari su uvek prave bez
obzira na spoljne okolnosti. To što je oko nas ne može
minimalizovati ono što je iskonsko u nama. Nikakav milošević (nije
pravopisna, malo po zasluzi), ovaj ili onaj nisu mogli da ubiju,
razbiju iskonsku ljubav i emociju. Ako mi zajedno imamo to u sebi,
publika će to osetiti.
Govoriš
kao vernik…
- Ja i jesam
vernik, ali to osećaju svi hrišćani. Ljudi dolaze da slušaju muziku
da bi probudili uspavane emocije, da dožive nešto što će ih
pokrenuti. Muzika naravno nije uvek vesela ona može da pokrene i
druge emocije, tugu, tragikomičnu notu, humor… Nikada neću
zaboraviti Boljšoj teatar sedamedesetih godina, SSSR, nema grejanja,
minus 20 ili minus 50, »Rađanje novog sveta«, ljudi nemaju šta da
jedu, smrznuti po ulicama a Boljšoj teatar pun. Ljudi dolaze u
čizmama do kolena, ostavljaju ih u svoje rafove, oblače svoje
salonke, ulaze u pozoriše, sedaju i gledaju fantaziju u toj ruševini
od zemlje. Sede i dva sata su uzvišeni. To nijedan čovek ne može da
ti uzme, može život i slobodu, snove može samo da ti naruši, odgodi,
poremeti ali ne i da ti ih otme.
Na osnovu
tvojih susreta sa publikom po celoj zemlji, imaš li utisak da će
ljudi umeti da se vrate normalnom životu, da će prestati da uživaju
u prepričavaju tragedija, u zadovoljavanju neverovatno nehumanim
uslovima življenja?
- Kako da
ne, pa već uče i raduju se drugačijem životu. Sve se mora učiti,
moramo početi od najbanalnijih stvari. Ja sam nekad mrzeo da jedem
karfiol a sve zato što sam ga jeo u obdaništu. Te 1956-57. pravili
su ga u kazanima, bio je odvratan toliko da je od njega smrdela ne
samo ulica nego i ceo svemir. Posle sam ga probao pohovanog i bio mi
je super, kao da jedem ribu, a to sam shvatio probajući. Dakle,
treba ljudima dati šansu da probaju da bi mogli da
izaberu.
Sviraš sa
mladim muzičarima. Imaš li utisak da su mnogo nestrpljiviji nego
ranije generacije?
- Ne. Ja sam
bio mnogo nestrpljviji od njih. Zavisi i od učitelja, ali opet se
vraćamo na to šta smo imali poslednjih 10 godina ovde. Klinci su
imali dve mogućnosti: da idu ili da ostanu. 99 odsto njih nije imalo
kuda pa su u tom vremenu koje su proveli razvili fantastično
strpljenje da će sve to grozno proći. U međuvremenu su strpljivo
radili, osluškivali i borili se. U tom periodu stasali su izvanredni
mladi muzičari: Bunford, Mađarić, Aleksijević,
Ivanišević…
Predsednik si novosadske Crkvene opštine. Kako crkva gleda
na tvoj posao, sluša li tamo neko
džez?
- Da.
Razmenjujemo CD-e. Zvučaće čudno ali neki sveštenici vole Peta
Metinija, Jana Garbareka…To su normalni ljudi, samo što su svoj
život posvetili na naročit način. Neki od njih dolaze na moje
koncerte.
S.
M. |