INTERVJU Radomir Mihajlović
Točak, meštar od gitare
VEŽBANJE
I OBRAZOVANJE DAJU SJAJ SVIRANJU
Točak je
jedan od retkih muzičara kojem muzika nije muka, ona koja se čita na
licima dobrog broja muzičara dok “špartaju” svojim instrumentima, a
neki dok sviraju izgledaju kao da im sviranje dođe kao okopavanje
kukuruza u ataru!
Šta
presuđuje u tom utisku: iskustvo, karakter ili
obrazovanje?
- Svi
pokušavaju da pokažu kakvi su iznutra, ali ne uspevaju jer gitaru
kao i svaki instrument treba početi svirati rano. Ja sam počeo sa
tri-četiri godine i još od tada imam intenzivan odnos prema muzici,
ne umem to rečima da objasnim, čak sam u jednom trenutku posmislio
da je u pitanju neka deformacija. Neko vreme mi u kući nismo imali
radio i ja sam gde god sam došao a da je tu bio radio slušao sve što
se na njemu emitovalo: vesti, izveštaje o vremenu, vodostaju… samo
da ne bih propustio neku muzičku emisiju. Vrlo rano sam počeo da se
izražavam kroz sviranje, mnogo bolje nego verbalno i mislim da je i
danas tako. Potrebno je mnogo rada jer je muzika kao poezija: slova
mogu da se slože na razne načine, ali stih nije sve, pa tako ni u
muzici nije sve muzika. Ja sam dosta učio od drugih umetnika:
slikara, vajara, pesnika, tragao sam u sebi za onim što oni kao
umetnici imaju a da sam to najzad uspeo da pronađem u sebi otkrio
sam tek po rekacijama ljudi. Prošlo je dosta vremena otkako sam
dobijao previše odgovora od publike: mi smo u jednom trenutku bili
vrlo popularni, što je počelo da mi smeta jer je krenulo da ide
pogrešnim pravcem.Ljudi su počeli da afirmišu sve što sam radio,
dobro i loše s čim se ja duboko ne slažem jer imam suštinski odnos
prema muzici. Zato ja umem sve da žrtvujem zbog muzike, i slavu i
popularnost koje su prazne stvari i jedino što čoveku ostaje kada
počnu da ga zaboravljaju je muzika.
Kada ne znam
šta ću sa sobom, kada zapadnem u neku duboku crnu rupu, ja uzmem
gitaru. Ona je moja fiziološka potreba. Kada sviram javno moram da
vodim računa o tome šta sviram ali to mora i meni da se sviđa.
Verujem da svi profesionalni muzičari o tome moraju da vode računa.
Najlakše se popeti na stejdž ali se tamo onda vidi sve ono što se
van nje propusti. Ja sam izuzetno samokritičan, uvek vidim šta ko
može bolje od mene, ali vidim i šta taj ne
zna.
Koliko je
te posvećenosti muzici danas u mladim muzičarima? Iz kojih pobuda
oni sviraju? Ulažu li u svoje
obrazovanje?
- Nije
dovoljno učiti samo o muzici, moraš imati šire obrazovanje, što
danas nije slučaj. Onda se podrazumevalo da ljudi čitaju, idu u
pozorište, na druge koncerte. Danas to nije običaj, što nije dobro
jer pored toga što dobro sviraš treba da imaš nekog šarma - treba
taj instrument lepo da ti stoji. Tu je u pitanju neka estetika koja
se ne uči samo sviranjem. Ljudi su bili posvećeni muzici iz drugih
razloga, nisu razmišljali o slavi i upravo o tome govorim onima koji
su u mojoj školi gitare - da onda u muzici ništa nije rađeno s
predumišljajem, kao danas kada je sve roba za prodaju. Pokušavam da
im govorim o mnogim stvarima da bih im napravio prečice, ali
svejedno nikakve koristi od toga neće biti ako se ne vežba! Bez 10
godina vežbanja ništa! Imam teoriju da postoji pozitivno i negativno
sviranje, da čak i neka poznata imena sviraju negativno, takvi ljudi
su izgleda pogrešno investirali i procenili stvar. Dok sviraju, ja
lepo čujem da su duboko nezadovoljni onim što rade. Nisam ni ja
potpuno zadovoljan onim što radim jer kako vreme prolazi imam sve
manje vremena da izguram ono što sam zacrtao, a mogu da zamislim
kako je s onima koji idu u pogrešnom pravcu. Ja sam pristalica
Platonove filozofije ideje - u ovom slučaju ideje muzike koju mi
pokušavamo da dostignemo, ali ne znam koliko da živimo i da smo
dobri u sviranju - uvek smo ispod 10 odsto svojih mogućnosti. Zbog
moje bolesti dugo sam bio po bolnicama i imao sam neke pomerene
situacije vezane za muziku. Tada sam stvarno čuo nešto što se ne
čuje u prirodi i to mi je uvek meta koju pokušavam da dosegnem, kada
joj se približim ili je tek dokučim vidim da ima i dalje, jer zaista
što god više vidiš - sve se više smanjuješ. Možeš da se tešiš da
znaš da sviraš bolje od mnogih, ali čemu uteha da sviraš bolje od
milion ljudi koji ne sviraju gitaru ili da sviraš bolje od kolega ,
šta imaš od te dominacije?! Tužno je što mnogo ljudi svira ispod te
dozvoljene crte, što je negativno sviranje. Kada slušam nekog vrlo
poznatog gitaristu koji svira fascinantno, imam neprijatan osećaj da
mu nešto dugujem.
Da li
zato što nema emotivno pokriće?
- Možda pre
zato što je previše emocija, što one nisu izbalansirane, što
nedostaje života. Ako čovek ne doživi te ružne i ekstremne stvari,
ne može da doživi ni lepotu a ja sam imao tu (ne)sreću da doživim i
jedne i druge momente. Ja sam reaktivan tip, kad me nešto potkači,
mogu da dam mnogo. Ali, opet kažem, treba vežbati. Jer, ako ne
vežbaš jedan dan - primetiš ti, ako ne radiš dva - primeti kolega a
tri - primeti publika!
Kakav
imate odnos prema kompjuteru?
- Potpuno
pozitivan. Planiram čak da otvorim neku školu koja bi se oslanjala
na te savremene tehnologije. Ona bi bila nezavisna od moje škole
gitare koja će malo da odmori. Zaronili bismo u tu eru nove muzike,
jer muzika mora da se reformiše: način sviranja, izvođenja, pogotovo
način snimanja. Nove tehnologije nisu kontra muzike, kompjuter je
alatka koja doprinosi da se muzika nadgradi.
Na kraju
radionice hteo sam ljudima da kažem da je uz vežbanje jako važna i
sviračka snaga, ono što zovemo “energijom”. Kada to imaš, onda lepo
vidiš taj sjaj u sviranju.
Od čega
onda boluje naša muzika, ona o kojoj vredi govoriti: od viška
emocija, manjka snage, nedostatka
ideja?
- Sve kod
nas pati od viška politike! Nekada je nije bilo toliko i bilo je
više prostora za muziku, a danas se muzikom ljudi bave više iz
pomodarstva. Osim toga, kod nas se pod hitno mora menjati sistem
školstva jer naš stav prema muzici u osnovnoj školi nije dobar.
Imamo jedan od najgorih sistema školstva za muziku. Ja pokušavam da
objasnim nekim ljudima da je važno da svaka škola dobije
profesionalnog muzičara, jedan muzički ili dizajnerski atelje u
kojem bi mladi kreirali, ali dok je na snazi ovaj
rusko-kinesko-beloruski sistem, nećemo daleko dogurati jer u svet
puštamo nepismene i neobaveštene ljude koji energiju plasiraju u
prazno.
S.
M. |