gost
Festivala Virgil Mihaiu, muzički kritičar i
teoretičar jazza iz Rumunije
Predavanje
koje je Virgil Mihaiu održao moglo se ravnopravno kvalitativno
meriti sa nastupima muzičara na ovogodišnjem jazz Festivalu. Ovaj
rumunski filolog, pesnik i muzičar je za relativno kratko vreme,
relativno malom auditorijumu, uspeo da otkrije jedan potpuno novi
zanimljivi svet jazza, istočnoevropski i jazz u zemljama bivšeg
SSSR-a. Virgil Mihaiu je jedan od 75 svetskih jazz novinara iz Down
Beat-ovog Critics Pool-a, kao i član redakcije Jazz Foruma,
međunarodnog časopisa Jazz federacije, koji je izlazio u
Varšavi.
Da li
Jazz Forum još uvek postoji?
Jazz Forum
je ugašen onda kada je politička opcija u Poljskoj koja nas je
podržavala, došla na vlast, jer su baš oni svojim potezima učinili
da se povučemo u ilegalu, ali i udruženja koja su nas finansijski
pomagala prestala su to da čine.
Na koliko
je jezika izlazio magazin?
Na poljskom
i nemačkom, kasnije samo na poljskom.
Predstavljate neku vrstu istraživača i promotera
neafirmisanih jazz scena?
Ima
neverovatno puno dobre muzike, koja nije komercijalna, a zemlje iz
kojih dolazi su siromašne. Nemaju dobar marketing. U ovim zemljama,
kao na primer Gruziji, svira se podjednako dobar jazz kao u Americi,
ali on je osuđen na vrlo uski krug poštovalaca i pravi je greh ne
pružiti mu šansu.
Vi ste i
muzičar. Svirate bas gitaru…
Pa, da. Ali
mislim da sam virtuozniji slušalac nego
izvođač.
To bi se
moglo spojiti sa Vašim angažmanom u Jazz Critics Pool-u Down Beata.
Potrebno je zaista vrlo pažljivo slušati. Kako funkcioniše kampanja
oko izbora najboljih u raznim
kategorijama?
Ogromna hrpa
materijala sa vrlo preciznim uputstvima vezanim za popunjavanje
stigne mi na kućnu adresu početkom godine, a do 25. aprila sam
obavezan da ga pošaljem, jer je to zaključni
dan.
Posebno
interesovanje pokazujete za brazilsku muziku i
poeziju?
U Brazilu
ima puno pesnika koji su odrastali uz zvuke kvalitetnog jazza, i
obrnuto, pa se ta interakcija može i osetiti u njihovim
radovima.
A.
Lj. |