|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
p
r o d u k c i j a
K C N S
|
|
|
|
SABINA HANK TRIO
(...) glavni koncertni program otvorio je austrijski
trio Sabine Hank. Prvo, pa žensko, ali kakvo! Uz nekoliko
vešto preformulisanih standarda, uglavnom intonirajući
poslednji album "Blu moments" i pokoju novu
pesmu, Sabina Hank (vokal, klavir) je zavodljivim glasom
povela na udobnu vožnju tragom "Nespokojnih duša
(Restless Souls)", kako glasi naziv naslovne numere
aktuelnog izdanja. Perfektno tempirana ritam sekcija u
slici i zvuku Štefana Epingera (bubnjevi) i egzibicionistički
raspoloženog basiste Aleksa Majka, iskusno je i sa zadovoljstvom
upotpunjavali aranžersku volju mlađane kreatorke čijem
je izrazu na granici emotivnog komplimenta, i pored popularne
sladunjavosti zaista teško odoleti.
IGOR LUNDER WITH REEDS
(...) Nakon soulful orijentisanog početka, Igor Lunder
(gitara) je u neobičnoj konstelaciji sa Ridsima - kvartetom
saksofona koji čine Blaž Trček, Aleš Suša, Jure Pukl (trojka
poznata sa novosadskog Festivala uličnih svirača) i Klemen
Kotar, sa scene ponudio izbor sa "Džez menija",
njihovog prvog albuma koji prenosi delić atmosfere druženja
i džemovanja tokom studijskog boravka ovih slovenačkih
muzičara u Gracu. Bazirani na sigurnoj Lunderovoj ritam-ruci,
duvači su duhovito i zabavno ispunili arhitektoniku tradiranih
džez obroka. Lunderu i Ridsima se u efektnoj završnici
pridružio još jedan kolega iz Graca, saksofonista Adam
Klem.
BUDAPEST JAZZ ORCHESTRA
(...) Džez čorbu je na kraju zapržio verovatno jedan
od trenutno najboljih big bendova Evrope, Budimpeštanski
džez orkestar. Na nivou jednog nacionalno reprezentativnog
ansambla, "precizno i opušteno", razigrano i
sa lakoćom su preleteli nizinama i vrhovima modernih džez
pejzaža predstavljajući niz odličnih solista, koje majstorski
vodi Kornel Fekete-Kovač (dirigent i fliglhornon) uz dragocenu
prisutnost "misaonog" vođe Viktora Harša na
basu i kontrabasu. Fekete-Kovač je na jučerašnjem džez
susretu u Art klubu Kulturnog centra grada objasnio da
je bend, osnovan pre pet godina, raskrstio sa etabliranom
svingerskom tradicijom i ispunio zacrtani cilj da i mladim
muzičarima omogući prezentaciju ličnih vizija.
|
Igor Burić (DNEVNIK, Novi
Sad, 28.11.2003.)
|
|
|
NIKOLA MIMO MITROVIĆ TRIO
(...) Nezahvalnu ulogu da započne program
imao je Nikola Mimo Mitrović trio koji je održao klasičan
programski koncert posvećen Četu Bejkeru. Mimo je Crnogorac
sa stalnim boravkom u Švedskoj, a bogatu i dugotrajnu karijeru
začinio je saradnjom sa svim relevantnim domaćim džez stvaraocima.
Prvi utisak predstavlja iznenađujuće pun zvuk, s obzirom
da ritam sekciju čine "samo" pijano i kontrabas,
ali čuda nema kada znamo da su to Ivan Aleksijević i Predrag
Revišin. Dok kontrabas moćno brunda, a vokinge tek povremeno
prekida poneki slajd, duhovita klavirska arpeđa "remete"
temom nametnutu melanholiju. Gudalo potom vraća plave tonove,
a preuzima ih najtužniji lelek fliglhorna. Fenomenalna saradnja
muzičara, razgovor očima i, još više, šestim čulom, kao
i zvuk na momente toliko gust da se skoro može fotografisati,
više su nego dovoljni za uvertiru.
Tragična sudbina velikog trubača
Sve što smo oduvek želeli da znamo o Četu Bejkeru ispričao
nam je Nikola Mimo Mitrović:
- Zahvaljujući Četovoj muzici moguće je spoznati dubinu
sopstvenih osećanja. Iza sebe ostavio je preko dve stotine
ploča sa preko 900 pevačkih numera. Njegova izuzetno tragična
sudbina povezuje ga u legendi sa Džemsom Dinom. Droga, zatvori,
oduzimanje muzičarske licence i sukobi sa mafijom odvojili
su ga devet godina od muzike. Vratio se muzici uz pomoć
Dizija Gilespija, a jedan od poslednjih koncerata u životu
odsvirao je upravo u Novom Sadu.
SINAN ALIMANOVIĆ QUINTET
(...) "Štafetnu palicu" potom
preuzima Kvintet Sinana Alimanovića, klavijaturiste legendarnih
"Indeksa". Grupica veselih muzičara, kako ih je
Mimo najavio, toliko je ubrzala tempo da je bilo skoro nemoguće
pohvatati sve utiske. Ipak, vidljivo je da jezgro ovog benda
čini tročlana sarajevska ritam sekcija kojoj su se pridružili
trubač Goce Dimitrovski i gitarista Šule Jovović. Oni školski
odrađuju klasične teme, a dosta bolje zvuče u neretkim nazovi
etno uplivima. Da dobar bubnjar drži u malom prstu ritam,
ali i harmoniju, dokaz je Faik Lačević, koga je izvanredno,
nadahnuto i melodično nadgradio basista Dinko Šimunović.
Malu smetnju kompletnom ugođaju predstavlja položaj pijaniste,
koji je publici okrenut leđima, ali Sinan, srećom, svira
i hemond orgulje, tako da je njegova emocija bila dostupna
gledaocima. Uprkos malim nesigurnostima u savladavanju aranžmanskih
prepreka, specifičan bosanski humor uvek je "vadio"
situaciju, a dugotrajan aplauz (čak i u tonskoj kabini)
krajnji je sud o kvalitetu provoda.
MARKO ĐORĐEVIĆ & SVETI
(...) Veliko finale, nastup bubnjara
Marka Đordevića i grupe "Sveti", izuzetno temperamentna
fjužn svirka, obogaćena balkanskim etno uticajima, nije
toliko smetala starijima, koliko je privukla mlade poklonike
džeza. Trojica muzičara, autentičnih Njujorkera, pomogli
su Marku da realizuje svoje ideje, a jedna reč kojom bi
se mogla opisati njihova svirka je - energija. Prednjačio
je basista, "nesalomivi" Met Pavolka, čije su
izuzetno nadahnute, snažne, brze i precizne deonice nosile
duvačku sekciju u sastavu Eli Degibri, tenor saksofon i
Eliot Mejson, ventil trombon, putem virtuoznih sola. Marko
Đordević je rođena zvezda, sigurno vodi svoj bend, svakog
momenta zna šta radi i pred njim je velika karijera.
|
Zlatomir Gajić (DNEVNIK, Novi
Sad, 29.11.2003.)
|
|
|
KONTRASAX
(...) Kristina Fuks (saksofoni) i Romi Hercberg
(kontrabas) izveli su nešto drugačiji muzički zahvat, nego
što je to uobičajeno u najšire shvaćenom pojmu džeza (kada
bi slobodno i pomalo šaljivo markirali muziku Kontrasaksa,
onda bi dijalošku avanturu ove dve dame nazvali "vorld-buto-džez").
Organski spontanom spregom kompozicije i improvizacije,
maksimalno koristeći zvučne mogućnosti svih delova svojih
instrumenata, kvanti emitovanih tonova prozivaju kontemplativnu
reakciju i bilo da njihove pesme slikaju plavo i narandžasto,
predele Afrike ili Japana, stalno je prisutan osećaj da
se duhovi neistraženog ritualnim manirom vode na put u lično
i podsvesno.
HERENOW TRIO
(...) Trio Hirnau iz Modene su "ovde
i sada" publici, pak, izneli svoje viđenje komunikativnih
egzibicija tipično klupske džezerske svirke, koja bi možda
mnogo više prijala u nekom "ponoćnijem" nemanifestacionom
izvođenju. Štefano Trota (gitara), Andrea Terenciani (bas)
i Paolo Gareli (bubnjevi) izvodili su uglavnom autorske
kompozicije sa naglaskom na gitaroškoj improvizaciji i uspeli
su da i pored ne baš najbolje nameštenog zvuka, pokažu delić
svog bogatog pedigrea iako im je nekako nedostajao onaj
udarac, preko potreban za ostavljanje iole trajnijeg utiska.
BIG BAND DER GLEN BUSCHMANN JAZZ AKADEMIE
(...) Big bend "Glen Bušman" džez
akademije iz Dortmunda, institucije osnovane da veoma mladim
talentima omogući priliku da sviraju big bend džez na profesionalnom
nivou. Iako dirigent Uve Plat raspolaže sa nekoliko vrsnih
muzičara (Matijas Bergman - fliglhorn, truba, Ondrej Štveraček
- tenor saksofon, Dian Privati - vokal), i iako se bend
svojski trudio da što tradicionalnim kompozicijama (Džordž
Geršvin, Kol Porter), što najavama na srpskom jeziku zabavi
prisutne (za divno čudo, mora se priznati i da je uspeo),
definitivno je da bi adekvatno mesto za ovako plemenit vid
saradnje ipak pre bila neka manifestacija revijalnog karaktera
(...)
|
Igor Burić (DNEVNIK, Novi
Sad, 30.11.2003.)
|
|
|
TRILOK GURTU TRIO
(...) Zvezda večeri i čitavog festivala Trilok
Gurtu izazvao je enormno interesovanje i privukao veliki
broj znatiželjnika koji nisu imali pojma "šta je to
Trilok", ali su po starom novosadskom običaju morali
da prisustvuju. Posle dugog tiskanja i nameštanja publike,
koncert je počeo iznenađujuće modernom elektronskom matricom
na koju su se lepili bravurozni ritmovi majstora na tablama
i kongama. Harizmatična pojava i nadahnuta svirka ovog Indusa,
potpuno različita od svega ostalog što se moglo čuti na
festivalu, već posle prve numere izazvala je prave ovacije.
Izuzetnom utisku doprinele su u mnogome i klavijaturistkinja
Selia Ređiani, elegantna Francuskinja koja je očigledni
nukleus ove muzičke priče, te pevačica iz Londona sa korenima
u Bangladešu, Sančita Farak, čiji je moćan vokalni potencijal
izazivao i dodatne, spontane reakcije oduševljene publike.
Sve je ličilo na san, pogotovo kada je Trilok demonstrirao
skoro neverovatnu paletu zvukova prirode i potmule tutnjave
koristeći ozvučene akustične zvečke, gongove i kofu sa vodom.
(...) (Zlatomir Gajić)
Džez je kao jurnjava mačke za svojim
repom
Indijski alhemičar ritma Trilok Gurtu
svratio je sa snimanja svog novog albuma u Kelnu i do Novosadskog
Old gold džez festivala, a zbog komplikovane menadžerske
politike i još komplikovanije organizacione realizacije
zahteva za razgovor, prenećemo samo delić sa konferencije
za novinare ekskluzivno posvećene ovom favorizovanom izvođaču,
na kojoj ga je umetnički direktor festivala Uroš Šećerov
prepustio "zverima".
- Svirao sam muziku za filmove u Bolivudu
(indijska verzija Holivuda) i želja mi je bila da studiram
aranžman i kompoziciju. Kad sam otišao na njujorški Berkli
koledž za muziku odbili su da me prime što me je veoma naljutilo,
ali to je bio prerušeni blagoslov, jer tamo proizvode muzičare
kao kobasice. Zarekavši se da nikada neću tako svirati,
vratio sam se u Indiju i nastavio da radim na svojim korenima
i tehnici. To je bilo 1975. godine. Od tada uglavnom kombinujem
zvuke Indije i Afrike, nikako one latinskih zemalja. Muziku
radim u kontinuitetu i ime joj dajem samo zbog izdavačkih
kompanija i etiketa koje, na žalost, moraju da se dodaju.
Sada je bolno izdavati albume, jer kompanije traže čas ovo,
čas ono, plaše se skidanja sa interneta, a ja pišem muziku
za sebe. Kompakt diskove snimam da bih rekao nešto, a govorim
o gimriju, sitaru, kavalu i starim narodnim instrumentima.
I sa novim albumom ću pričati o istoj stvari, ali isključivo
akustično. Uz muziku rastem i napredujem, uvek komponujući
- pričao je slavni Indijac o svojim počecima i daljoj evoluciji.
Iako ga je pratilo brojno obezbeđenje
Gurtu je rekao da se nije plašio dolaska u Novi Sad i reputacije
naše zemlje, jer je bio i na gorim mestima. Ljudi nisu opasni,
političari su opasni. O muzičkim interesovanjima rekao je
da sluša svašta, ali trenutno najviše originalnu polifonijsku
muziku Arfike, Baha i Šopena od klasične muzike, ali i Monka.
Samo ne džez, jer posle onih koji su ga kreirali, Gurtu
je objasnio da nije bilo ničega novog. - U džezu je sve
akrobatika znanja koja liči na jurnjavu mačke za svojim
repom. (I. Burić)
LADISLAV FIDRI QUINTET
(...) Splet nekoliko najvećih hitova klasičnog
džeza podsetio je na dane kada se ova muzika slušala u klubovima
i kada je za istinsku sreću bila dovoljna još samo odgovarajuća
plesna partnerka. U opuštenoj i elegantnoj svirci gostiju
iz Hrvatske smenjivali su se beskrajni korusi obogaćeni
virtuoznim solima saksofoniste Saše Nestorovića i pijaniste
Miloša Krstića, a prednjačio je u bravurama nenajavljeno
prisutni bubnjar Krunoslav Levačić. Pravi džez ugođaj koji
nam je priuštila ova grupica divnih ljudi bio je odlična
uvertira za ono što je usledilo. (...) (Zlatomir Gajić)
BRAD LEALI QUARTET
(...) Na samom kraju večeri, i čitavog festivala,
izuzetan nastup imao je jedan od vodećih svetskih saksofonista
mlađe generacije Bred Lili sa svojim kvartetom. Bubnjar
Montez Koleman imao je svoj šou, nije mogao da dočeka početak
svirke, pa je pružio mali solo kao uvertiru koncertu, a
i kasnije ga je teško bilo zaustaviti. Društvo ovoj dvojici
tamnoputih Amerikanaca pravili su Srbi. Pijanista Dragan
Ćalina svojim nepretencioznim solima nekoliko puta je zadivio
publiku, a dok su se spontani aplauzi stišavali muzika je
nastavljala da teče, sporo i moćno poput Misisipija, jer
je u pozadini "vozio" Miša Blam. Njegov pristup
kontrabasu i samoj muzici odaju nam "šmekera"
svetskog kalibra, a sola predstavljaju specijalne umetničke
i estetske celine posebne vrednosti. Henkokov mega-hit "Kantalup",
kao demonstracija nesavršenosti koja džez čini onim što
on jeste, oduševio je publiku i doprineo da ovaj festival
(ipak) ostane u sećanju po nekoliko izuzetnih nastupa koje
su nam tokom četiri dana festivala pružili dragi gosti sa
džez planete. (Zlatomir Gajić)
|
(DNEVNIK, Novi Sad, 1.12.2003.)
|
|