SREDA, 15. NOVEMBAR 2017.

Novosadsko pozorište – Újvidéki szinház

 

Franziska Hatz, harmonika, glas

Jörg Reissner, gitara

Richie Winkler, saksofoni, klarineti

Roman Britschgi, bas

Saša Nikolić, bubnjevi

 

Großmütterchen Hatz & Klok je ime novoosnovanog world music ansambla koji su formirali članovi Trija Klok i Großmütterchen Hatz Salon Orkestra. Spajanje ove dve grupe 2016. godine dovelo je do velikih očekivanja na šarolikoj sceni Beča, pošto su obe grupe bile – nezavisno jedna od druge – garancija muzičke izvedbe na najvišem nivou.

Godine 2009, dvoje muzičara, harmonikašica Franziska Hatz i Richie Winkler na saksofonu, dobro poznati na jazz i klezmer sceni, osnovali su Großmütterchen Hatz Salon Orkestar, koji je ubrzo stekao odličnu međunarodnu reputaciju kroz svoje individualne i „divlje“ mešavine jazz muzike i folk tradicija iz svih krajeva sveta. Na sličan način, Trio Klok osvojio je publiku osobenim, krhkim balkanskim zvukom, naglašavajući, na neverovatno dirljiv način, melodijski zaljuljanu, blago melanholičnu perspektivu ove muzike. Obe grupe su privukle pažnju world music scene iznenađujući svojim autorskim kompozicijama u kojima demonstriraju izrazitu otvorenost ka integraciji muzičkih formi iz celog sveta. Großmütterchen Hatz & Klok predstavlja kulminaciju okupljanja glavnih protagonista obe grupe: Franziska Hatz i Richie Winkler iz Großmütterchen Hatz Salon Orkestar i Roman Britschgi (bas), Jörg Reissner (gitara), i Saša Nikolić (bubnjevi) iz Kloka.

Na sceni gde projekti vrtoglavo nadiru ostavljajući veoma malo vremena da ih upamtimo, i samo mali broj bendova uspeva da se zadrži u sećanju publike, ansambl Großmütterchen Hatz & Klok pokazuje kontinuitet i istrajnost. Pun optimizma, novoformirani ansambl zrači svojom ogromnom ljubavlju prema muzici i svojim kompozicijama tokom celog nastupa na sceni, uključujući, često iznenađenu, razigranu publiku. Njihov najnoviji CD, prvi ovog novoformiranog ansambla, nazvan je „Salon Oskar“ i dostupan je ovde: www.hoanzl.at.

 

FRANZISKA HATZ

 

Franziska Hatz (harmonika, glas), rođena u Kleku u Austriji, počela je da svira klasičnu harmoniku kada je imala 6 godina. U šesnaetoj godini je vodila i dirigovala omladinskim horovima (Klöch, Be-Cant, Pop-Vox i Vocalensemble Oktagon) i organizovala i vodila radionice gospela. Njeno obrazovanje obuhvata glasovne tehnike „Speech-Level-Singing“ i Heptner metod. Godine 2009, Franziska je stekla master diplomu iz umetnosti i društvenih nauka, i počela da se intenzivno posvećuje world music žanru, posebno klezmeru i balkanskoj sceni, te osniva sa Richijem Winkerom grupu Großmütterchen Hatz Salon Orkestar. Godine 2010. počinje da radi i na socijalnim i inkluzivnim projektima koji se zasnivaju na treniranju glasa i pevanju, npr. Vorlaut/Superar International, koji su osnovali čuveni Vienna Boys’ Choir, Caritas i Vienna Konzerthaus. Franziska je od tada nastupala na binama mnogih međunarodnih muzičkih festivala: Roof of the World-Ethno-Jazz-Festival Tadžekistan (2017, Großmütterchen Hatz & Klok), ceremonija otvaranja Bečkog festivala (2016), Jazz Festival Saalfelden (2015), Albanian Jazz Festival (2014), Nottingham Festival (2013) i otvaranje Festivala u Salcburgu (2012). Franziska Hatz živi i radi kao nezavisni umetnik u Beču.

 

JÖRG REISSNER

Jörg Reissner (gitara) je rođen u Silanderu u Južnom Tirolu, a živi i radi kao likovni i muzički umetnik u Beču od 2003. godine gde je došao da studira istoriju umetnosti na Bečkom univerzitetu, a kasnije bio primljen kao student slikarstva na Akademiju likovnih umetnosti u Beču. Pozvan je da izlaže i nastupa na mnogim nacionalnim i internacionalnim izložbama, pozorišnim produkcijama i koncertima. Jörg je bio osnivač Die Heimwehtropfen, umetničkog projekta koji kombinuje likovne umetnosti, muziku i performans u kontekstu umetnosti. On je takođe učestvovao u međunarodno uspešnoj pozorišnoj predstavi „Alma – A Show Biz ans Ende“ Joshue Sobola i Paulusa Mankera. Njegova muzička specijalnost je jevrejska muzika, muzika Balkana i swing. Godine 2009. izdao je prvi CD sa grupom Kapelush, sa kojom nastupa u Beču i Pragu. Od 2011, godine kada je osnovao Trio Klok , gostovao je na brojnim internacionalnim binama i izdao više albuma, npr. „Bard – Chapter 1”, „Trio Klok – 65 Hähne” and „Trio Klok – On Wood”. Najnovije muzičke i pozorišne produkcije u kojima je učestvovao su: „Der ewige Hund am Ball der Bärtigen” u Švajcarskoj, „Wut” Elfriede Jelinek u Klagenfurtu, a od 2016. godine učestvuje na brojnim nacionalnim i internacionalnim nastupima sa bendom Großmütterchen Hatz & Klok.

 

RICHIE WINKLER

Richie Winkler (saksofoni, klarineti) je odrastao u Švanbergu u Austriji i studirao saksofon na Univerzitetu za muziku i izvođačke umetnosti u Gracu. Veoma rano je imao angažmane u Operi i pozorištu Schauspielhaus u Gracu. Ali njegova stvarna strast je oduvek bila jazz muzika: kao osnivač grupa Quadrat i Orange, svirao je sa američkim pevačem Deanom Bowmanom i legendarnim trubačem Randijem Breckerom. Njegov repetoar uglavnom se sastoji od autorskih kompozicija i zabeležen je na više CD izdanja, npr. „Hot Message”, „Berliner Luft” i „MixDur”. Inspirisan je pretežno tradicionalnom, klezmer i balkanskom muzikom. U tim žanrovima Richie Winkler je bio član mnogih internacionalno uspešnih grupa, sa kojima je godinama išao na međunarodne turneje, a to su Sandy Lopicic Orkestar, Bucovina Club Orkestar around the Star-DJ Stefan Hantel, i Großmütterchen Hatz Salon Orkestar, čiji je i suosnivač. U poslednjih nekoliko godina, postao je nezamenljivi deo crossover projekta Scurdia, koji su započeli Markus Schirmer (klavir) i Risgar Koshnaw (ud), i komponuje, aranžira i režira za grupu GMH-More Piece Band. Neka od ovih dela su snimljena i objavljena na CD-u „Terry Goes Around”. U sezoni 2016/17, komponovao je i aranžirao muziku za festival „insel.klang.tage”, delo za ansambl sa klavijaturama, gudačima, duvačima i vokalima. Richie Winkler živi i radi kao nezavisni umetnik u Beču, a u Gracu predaje na Konzvervatorijumu „Johann-Joseph-Fux“.

 

ROMAN BRITSCHGI

Roman Britschgi (bas) je rođen u Zarnenu u Švajcarskoj. Posle obrazovanja za kovača, seli se u Beč 2002. godine gde studira na Akademiji likovnih umetnosti. Pored Beča, studirao je i u Krakovu u Poljskoj, fokusiran na „objektnu skulpturu”, interaktivne medije i „muziku u prostoru” do 2007. godine. Tada je bio veoma aktivan kao muzičar na binama širom Evrope: Glastonbury Festival (UK), Humorologie (Belgija), Cest is d’Best (Zagreb), Shetland Island Folk Festival i Pozorišni festival u Sibiju (Rumunija). Godine 2011. Roman je postao osnivač Trija Klok, a nastavio je da sarađuje sa mnogobrojnim muzičarima i bendovima, a to su: Martin Lubenov, Wladigeroff-Brüder, Mahtias Rüegg i Ensemble Klezmer Reloaded. Roman je takođe osnivač orkestra Vienna Klezmore Orchestra sa kojim je svirao na Festiwalu Warszawa Singera, i član grupe Alp Bora Quartett (Turska) sa Salahom Ammom (Sirija) i Thomasom Ganschom (Austrija). Na njegovoj listi se nalaze i nastupi sa ansamblima Railroad-Project sa Danielom Zamirom (Izrael), Jazzorchester Voralberg, i Brody/Stickney/Britschgi/Eberle. Povodom festivala „Gästivals” u Lucernu pokrenuo je konglomerat „Alpenrösli”, pozorišno-muzičku grupu i aktivan je kao jedan od vodiča Vienna Klezmore Festivala. Roman Britschgi živi i radi kao nezavisan muzičar, kompozitor i vajar u Beču.

 

SAŠA NIKOLIĆ

Saša Nikolić (bubnjevi) je rođen u Hamelnu u Nemačkoj. Sa samo 6 meseci, seli se sa porodicom u Hrvatsku, gde je odrastao i živeo narednih 25 godina. Godine 1999. odlazi u Beč na studije jazz bubnjeva na Konzervatorijumu „Gustav Mahler“, koje je završio 2004. Nastupa sa mnogim bendovima širom Evrope: The Matchbox Bigband, Fatima Spar & The Freedom Fries, Tombo, Sawoff Shotgun, Deladap, Big City Splash, i Men in Black. Godine 2016. završio je dodatne studije instrumentalne pedagogije na Konzervatorijumu „Jam Music Lab“ i postao član ansambla Großmütterchen Hatz & Klok. Saša Nikolić živi u Beču gde sarađuje sa mnogim umetnicima – Hoda Mohajerani, Martin Klein, Coshiva, Monica Reyes, i predaje bubnjeve i perkusije.