I RADIONICE – El sistema i Zvučni snop
Četvrtak, 7. novembar 2019.
I RADIONICE
Kulturno sklonište, Lukijana Mušickog 7, u 11 sati
Centar za socijalni rad Novi Sad, Zmaj Ognjena Vuka 13, u 13 sati
EL SISTEMA
El sistema program muzičkog obrazovanja je osmišljen i sprovodi se u Venecueli već 43 godine, a s vremenom je proširen na 60 zemalja širom sveta. El Sistema je jedinstveni, kulturni, obrazovni i socijalni program koji ima za cilj društvenu angažovanost, kao i razvoj muzičkih, ličnih i socijalnih veština dece i mladih kroz inovativni pristup muzičkom obrazovanju. Metodologija je zasnovana na radosti grupnog muziciranja u okviru orkestara i horova, kako bi omogućila svakom detetu da bude shvaćeno i prihvaćeno unutar i van svoje zajednice.
Neverovatan uspeh El Sistema poslednje dve decenije biva prepoznat i na globalnom nivou, inspirišući stotine sličnih programa koji trenutno rade sa oko 4 miliona dece širom sveta.
U Srbiji, program od 2014. godine sprovodi udruženje Music Art Project u saradnji sa partnerima, a podržan je od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Muzičke radionice programa El Sistema organizuju se u okviru saradnje Kulturnog centra Novog Sada, udruženja Music Art Project i Centra za socijalni rad grada Novog Sada, čiji štićenici i đaci su polaznici ovih radionica.
MAJA VUKOBRAT
Maja Vukobrat je pijanista i muzički pedagog u okviru El Sistema programa, kao i profesor klavira u osnovnoj Muzičkoj školi „Josip Slavenski“ u Novom Sadu. U svojoj dosadašnjoj karijeri, osvojila je preko 30 nagrada na domaćim i svetskim pijanističkim konkursima. Laureat je AP Vojvodine za izuzetne rezultate u oblasti umetnosti (2004). Kao predavač El Sistema radionice u Novom Sadu radi od samog njenog početka. Aktivan je član kamernog dua Sunrise, a bavi se i stvaranjem autorske muzike za brendove Cafe del Mar music, M Sol Records, Dolce&Gabbana…
GORAN MILOŠEV
Rođen je u Novom Sadu 1988. godine. Za muziku je počeo da se interesuje još od najranijeg detinjstva, te svoje školovanje u najvećoj meri usmerava ka tom polju. Nakon završene srednje Muzičke škole „Isidor Bajić”, upisuje etnomuzikologiju na Akademiju umetnosti na kojoj 2014. godine brani master rad. Doktorske studije upisuje 2017. godine, takođe na etnomuzikologiji na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Tokom karijere je bio izvođač, a u najvećoj meri se okrenuo ka pedagoškom radu. Radio je u brojnim kulturno-umetničkim društvima, muzičkim školama, a od 2017. godine, preko projekta El Sistema i Kulturnog centra Novog Sada, radi u dnevnom boravku centra za socijalni rad kao nastavnik pevanja.
ZVUČNI SNOP
O radionici
Muzička radionica Zvučni snop deluje pri timu za asistivnu tehnologiju ŠOSO Milan Petrović i namenjena je osobama sa invaliditetom i smetnjama u razvoju. Bazirana je na upotrebi specijalnog muzičkog uređaja Soundbeam koji koristi senzorsku tehnologiju za izvođenje muzike. Prekidanjem snopa ultrazvučnih talasa koji se emituju kroz senzore uređaja se proizvodi zvuk. Senzori registruju čak i najmanji pokret ljudskog tela tako da i osobe sa vrlo slabom pokretljivošću mogu učestvovati u stvaranju muzike. Uređaj se koristi na način kao i svaki klasičan sintisajzer instrument.
Voditelji radionice su Žarko Sebić i Renata Koler.
Orkestar Dobri ljudi čine polaznici radionice koji zajednički učestvuju u stvaranju i izvođenju muzike koja se uglavnom kreće u okvirima muzičkih improvizacija i elektronske ambijentalne muzike. Orkestar je u dosadašnjem radu imao niz zapaženih javnih nastupa na festivalima i manifestacijama (Novosadski Jazz festival, Harts in Harmony festival, Festival uličnih svirača i dr.) i učešća u raznim multimedijalnim projektima. Orkestar je uradio originalnu prateću muziku za kratki dokumentarni film o devojci sa cerebralnom paralizom Kada bih mogla da biram… koji je prikazan na brojnim filmskim festivalima u zemlji i inostranstvu (Feministički filmski festival u Montrealu, Festival Jednakosti u Kijevu, Specijalni nezavisni filmski festival u Budimpešti, Festival Uhvati film Novi Sad, Bosifest Beograd…).
U obrazloženju Nagrade za najbolji strani film na festivalu u Budimpešti posebno je istaknut doprinos originalne prateće muzike u filmu, generalnoj poruci koju film šalje.
Osnovni cilj muzičke radionice Zvučni snop je uključivanje osoba sa invaliditetom i osoba sa smetnjama u razvoju u kulturni život šire društvene zajednice putem njihovog aktivnog učešća u javnom izvođenju i kreiranju muzike. Kroz stvaranje i izvođenje muzike oni ostvaruju svoje pravo i potrebu da se kreativno izražavaju u oblasti umetnosti što podstiče njihovu motivaciju za aktivnim učešćem i u drugim oblastima života. Vrlo bitan elemenat delovanja radionice je rehabilitacija i edukacija polaznika i poboljšanje i realizacija njihovih psihofizičkih i intelektualnih sposobnosti.
Radionice ovakvog tipa su vrlo značajne za populaciju iz socijalno osetljivih grupa jer im pružaju mogućnost ostvarivanja osnovnih prava i potreba i pozitivnu inkluziju u društvo kroz razvoj i unapređivanje socijalnih i umetničkih veština.
Pored uvežbavanja i javnog izvođenju muzike čak i na zajedničkim sesijama sa profesionalnim muzičarima polaznici i sami učestvuju u kreiranju muzike za razne multimedijalne sadržaje kao što su dokumentarni filmovi, radio-drame i dr.
ŽARKO SEBIĆ
Rođen je 1965. godine u Aleksandrovcu Župskom. Završio 12. Beogradsku gimnaziju, arhivsko-muzejski smer. Studirao arheologiju na Filozofskom fakultetu u Beogradu.
Muzikom se bavi od svoje desete godine. Na početku kao gitarista, a kasnije i kao kompozitor rok, pop i dečije muzike.
Prvi javni nastup ima sa grupom Ulični pacovi iz Aleksandrovca sa kojom kao autor muzike i tekstova učestvuje na Zaječarskoj gitarijadi 1982. godine. Grupa dobija specijalno priznanje lista ROK 82 kao najperspektivniji bend i kao nagradu – snimanje u studiju Druga maca u Beogradu.
Bio je član nekoliko rok sastava od kojih je najpoznatija grupa Revolveri (pobednici Zaječarske gitarijade 1991. godine i dobitnici specijalnog priznanja i nagrade, snimanje albuma u Studiju 6 Radio Beograda), sa kojom je objavio dva albuma na kojima je bio autor tekstova i muzike za većinu pesama. Grupa je imala nekoliko hitova od kojih je najpoznatija numera Nema povlačenja, nema predaje, pesma koja je obeležila građanske proteste u Srbiji tokom devedesetih i bila među najslušanijim rok numerama početkom te dekade. Album 24 sata dnevno rokenrol objavnjen 1993. godine za produkciju ITMM market kao kasetno izdanje i kao LP u izdanju produkcije Sorabija disk iz Niša. Sa grupom Revolveri nastupao širom Srbije i na više rok festivala.
Kao kompozitor je učestvovao na mnogim festivalima u zemlji i inostranstvu, (između ostalih Mesam, Budva…) i sarađivao sa raznim domaćim umetnicima i grupama kao što su: Slavko Štimac, Dušan Prelević, Bora Đorđević, Milan Delčić-Delča, Vlada i Gile, Ortodoks Kelts, Bajaga i mnogi drugi.
Od 2000-te godine se bavi muzikom za decu kao producent i kompozitor. Učesnik je brojnih dečijih festivala: Banja Luka, Pozorišni festival za decu u Subotici, Radost Evrope, Čarolija, Kids Fest, Zmajeve dečije igre, Fedraro…
Godine 2006. sa grupom Neustrašivi učitelji pobedio na domaćem izboru za Dečiju pesmu Evrovizije sa pesmom Učimo strane jezike i predstavljao Srbiju prvi put kao samostalnu državu na Junior Eurovision Song Contest 2006 održanom u Bukureštu. Grupa je zauzela peto mesto u konkurenciji od petnaest izvođača iz cele Evrope i ostavila odličan utisak u direktnom prenosu koji je videlo oko trideset miliona gledalaca. Zahvaljujući Evroviziji, pesma je postala mali hit u Švedskoj i bila je puštana na mnogim dečijim manifestacijama u toj zemlji.
Uz pomoć organizacije Prijatelji dece-Aleksandrovac sa grupom Neustrašivi učitelji objavio album Muzika za decu, veliku i malu u izdanju PGP-RTS i sa njima imao nastupe u gradovima širom Srbije. Sa grupom je učesnik više humanitarnih nastupa. U organizaciji kompanije Mc Donalds grupa je imala nastupe za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom u njihovim lokalima u Beogradu, Novom Sadu, Subotici i Nišu. Sarađivao je sa društvom za pomoć MNRO Aleksandrovac kroz razne muzičke radionice i priredbe za osobe sa invaliditetom i decu sa smetnjama u razvoju. Član je upravnog odbora nevladine društvene organizacije Prijatelji dece Srbije– Aleksandrovac.
Živi u Novom Sadu od 2010. godine. Od 2012. godine u ŠOSO Milan Petrović organizuje i vodi muzičku radionicu sa specijalnim muzičkim uređajima, namenjenu osobama sa invaliditetom i deci sa smetnjama u razvoju.
Godine 2015. učestvovao kao kompozitor, aranžer i snimatelj u kreiranju prateće muzike za kratki dokumentarni film o devojci sa cerebralnom paralizom Kada bih mogla da biram…, u kome deo muzike izvodi saundbim orkestar Dobri ljudi, sastavljen od polaznika muzičke radionice Zvučni snop. Kompozicija Dunav iz pomenutog filma zaštićena kod Sokoja kao i kompozicija Član 27 koju izvodi orkestar Dobri ljudi.
Film Kada bih mogla da biram… prikazan je na brojnim filmskim festivalima u zemlji i inostranstvu među kojima su: Festival Uhvati film – Novi Sad, Bosifest – Beograd, Feministički filmski festival u Montrealu, Kanada, Internacionalni filmski festival u Klužu, Rumunija, Internacionalni filmski festival u Orlandu, SAD, EU regionalni festival u Herlevu, Holandija i Specijalnom nezavisnom filmskom festivalu u Budimpešti gde je dobio nagradu za najbolji strani film i pohvalu za prateću autorsku muziku.
Sa orkestrom Dobri ljudi koji čine polaznici radionice za osobe sa invaliditetom je imao zapažene samostalne i zajedničke javne nastupe sa profesionalnim muzičarima raznih žanrova i učestvovao na mnogim prestižnim muzičkim festivalima među kojima su: Novosadski džez festival, Festival uličnih svirača, muzički festval Harts and Harmony posvećen osobama sa invaliditetom i mnogi drugi.
Projekat muzičke radionice Zvučni snop uključen je u zvaničnu aplikaciju kojom je grad Novi Sad dobio prestižnu titulu Evropske prestonice kulture za 2021. godinu.
Poseduje kućni studio za audio snimanje i vlada veštinama audio editovanja i video-montaže.