CINDY BLACKMAN SANTANA, bubnjevi
ZACCAI CURTIS, klavijature
AURELIEN BUDYNEK, gitara
RASHAAN CARTER, e bas
(uz podršku Ambasade SAD u Beogradu)
CINDY BLACKMAN – SANTANA
Sindi Blekmen Santana (Cindy Blackman – Santana) je virtuozna bubnjarka čija umetnost pokriva područja džez i rok muzike. Kao muzičarka koja vodi svoj bend, Sindi je inovator zvuka čija je strast pomeranje stvaralačkih granica i istraživanje pokreta i promene. Ona je poznata kako po nijansama i bojama koje daje svojim ritmovima i rifovima tako i po čistoj snazi sviranja iz duše. „Neki bubnjari delaju, a neki reaguju. Neki održavaju ritam, drugi ga stvaraju. Sindi Blekmen Santana je među onim malobrojnima koji to umeju” piše Mike Zwerin za International Herald Tribune.
„Ja sviranje vidim kao kontrolisanu slobodu, a posebno u džez muzici upravo to imate. To je ono što volim – kaže Sindi – Znaš forme pesama, ali imaš slobodu da se protegneš preko njih. Želiš da muzika raste i diše, i želiš da prizoveš kreativnost svih muzičara. Na tom putu, možeš promeniti boju, osećaj, raspoloženje na različite načine, ili se vinuti i otvoriti kompoziciju za nešto sasvim novo. Kontrolisana sloboda je neverovatna disciplina sama po sebi, za koju je potrebna velika fokusiranost. Improvizacija kao takva, predstavlja umetnost u svom navišem obliku.”
Sindi stvara veličanstven muzički ritam i prostor od početka svoje karijere kada je 1980-tih svirala na ulicama Njujorka, pa sve do današnjih dana, putujući po svetu i uvek dajući sve od sebe na albumima – uključujući i njen poslednji, Another Lifetime (2010) koji je naišao na odobravanje kritike. Pored saradnje na bini i u studiju sa svojom sopstvenom grupom – koja je takođe poznata pod nazivom Another Lifetime – svirala je na turnejama i snimala sa umetnicima među kojima su Pharoah Sanders, Cassandra Wilson, Bill Laswell, Joss Stone, Joe Henderson, Buckethead, Don Pullen, Hugh Masakela i Angela Bofill. Od 1993. do 2007, bila je bubnjar u bendu Leni Kravica (Lenny Krawitz), tokom više svetskih turneja i hit albuma. Godine 2010, bila je član all-star postave koja je svirala „Bitches Brew”, tribjut ovom uticajnom albumu Majls Dejvisa (Miles Davis) na Džez festivalu u San Francisku i NYC Winter Jazz Fest-u.
U poslednje vreme Cindy se pridružila Santani na gostovanjima. „Oni imaju odličan vajb benda. Tako je dobro svirati sa ljudima koji su rasli zajedno, zajedno izgradili zvuk, i ostali zajedno– kaže ona –Kada se desi tako nešto, onda možeš da stvaraš mnoge različite nivoe komunikacije. To je upravo ono što su oni uradili, i ja volim da stupam u takvu interakciju.” Sindi je prvi put svirala sa Santanom u proleće 2010, kada je njegov bubnjar Denis Čejmbers (Dennis Chambers) imao nekih prethodno ugovorenih obaveza. Prvi put su se sreli nekoliko godina ranije na festivalu u Evropi kada je Sindi bila na turneji sa Kravicem.
Varnice na bini stvorile su hemiju van nje – Karlos je zaprosio Sindi tokom koncerta u julu 2010, a venčali su se u decembru. Planirajući budućnost, sarađivaće i na planu umetnosti, na projektima koji će bez sumnje odražavati njihovu zajedničku strast prema improvizaciji i veru u transendentalnu prirodu muzike. „Za mene, muzika je potpuno duhovna, ona je način da se povežeš sa svojim višim bićem, sa univerzumom – kaže Sindi – Ona je takođe i način da se podeli svetlost sa milionima ljudi. Oni ne moraju da govore tvoj jezik, dele tvoja uverenja, ili da budu na istom mestu kao i ti. Muzika govori, ona je provodnik dobre energije i utiče na živote ljudi. Karlos i ja smo oboje svesni toga.”
U sopstvenom aranžmanu, Sindi nastavlja da razvija opojnu fuziju džez i rok muzike koju ona praši tako snažno na albumu Another Lifetime iz 2010. Ovaj smeli album je tribjut njenom mentoru, legendarnom bubnjaru Toniju Vilijamsu (Tony Williams), na kojem se nalazi reimaginacija osam pesama njegove uticajne grupe Lifetime iz 1970-tih, kao i tri Sindine autorske numere. U svom prikazu All About Jazz je napisao: „Istraživanja zvuka Blkmenove vodi džez–rok dalje od onoga gde ga je pokojni bubnjar zamišljao kada je sarađivao sa gitaristom Džonom Meklaflinom (John McLaughlin), basistom Džekom Brusom (Jack Bruce) i klavijaturistom Larijem Jangom (Larry Young)… Džez–rok kako ga izvodi Viliams, a sada Blekmenova, veoma je vitalan.” Prikaz u britanskom listu The Guardian nazvao ga je „sešnom koji bljuje vatru”, dodajući „pomahnitala gitara i bubnjevi koji pomeraju kosti koje ovoj stil priziva bez sumnje su tu… ali Blekmenova ih drži u ravnoteži tonskim prelivima apstraktnih boja.”
„Sve u vezi sa Tonijevim sviranjem mi se sviđalo. On je višestruko menjao zvuk muzike različitim štimovanjem i konfiguracijama, i pravio inovacije s obe ruke i obe noge.“ – kaže Sindi, koja je prvi put upoznala Vilijamsa u svojim tinejdžerskim godinama kada je on držao kliniku u prodavnici bubnjeva u blizini njenog doma u Konektikatu. „Njegov stav i bravure za bubnjevima bili su neverovatni, a tehnika besprekorna.” Another Lifetime je snimljen na obe obale, sa sešnima u Njujorku na kojima pratnju Sindi sviraju Majk Klark (Mike Clarke), Dog Karn (Doug Carn) i (Benny Reitveld),i u Los Anđelesu gde se mogu čuti Vernon Reid, Patrice Rushen, Joe Lovano i David Santos. U nastavku Cindy planira da uključi više vokalnih elemenata u svoju muziku.
Sindi se seća kako je prvi put tražila bubnjeve kada je imala oko pet ili šest godina: „Moja mama kaže da sam se rodila udarajući stvari i stvarajući ritam”, kaže ona. Napredovala je od bubnjarskog kompleta igračke do svog prvog bubnjarskog seta kada je imala 13 godina i počela da svira u srednjoškolskom bendu. Samo nekoliko godina kasnije već je živela u Njujorku. Sindi je koristila prilike kojih je bilo u izobilju da vidi nastupe uživo legendarnih bubnjara među kojima su Max Roach, Al Foster, Jack DeJohnette, Roy Haynes i Art Blakey, koji su postali njeni novi glavni uticaji i mentori. Izvan okvira džez muzike, među velikanima kojima se divi su Clyde Stubblefield (James Brown), John Bonham (Led Zeppelin) i Mitch Mitchell (Jimi Hendrix).
Njena studijska karijera počela je krajem 1980-tih. Izdala je albume sa akustičnim ansamblom – Kvartetom Cindy Blackman – kao i sa svojom električnom postavom. Onaj koji pominje kao svoj omiljeni je album Works on Canvas iz 2000. „Sviđa mi se gde je bend bio u tom trenutku, naš zvuk je postajao zaista kohezivan”, kaže ona. Prikaz iz časopisa Jazz Times primećuje da album „teče kao impresionistička svita u kojoj ona funkcioniše ne samo kao glavni ritmički pokretač muzike, nego i veličanstveni kolorista… Works on Canvas je zadivljujući portret jednog od najživopisnijih bubnjara ove generacije.”
Sindi Blekmen – Santana nastavlja da gradi svoj opus i umetnički legat koji je čini jednim od najboljih bubnjara kako ove tako i bilo koje generacije.